Search
Close this search box.

FMCG یا کالای تند مصرف چیست؟

FMCG یا کالای تند مصرف چیست؟

کالاهای تند مصرف آن دسته از محصولات مصرفی در بازار هستند که سرعت فروش آن‌ها در فروشگاه و همچنین سرعت مصرف‌شان توسط مصرف‌کننده بالا است. این محصولات معمولا تاریخ انقضای کوتاهی دارند و فاسد‌شدنی هستند؛ یا تقاضا به‌اندازه‌ای برای آن‌ها زیاد است که به سرعت استفاده می‌شوند. 

محصولاتی مانند مواد‌غذایی، محصولات بهداشتی آرایشی، محصولات دارویی و… در دسته کالاهای تند مصرف جای می‌گیرند. در ادامه این مطلب از ام سیس به بررسی FMCG یا کالا تند مصرف چیست خواهیم پرداخت.

انواع کالاهای مصرفی کدام‌اند؟

محصولات موجود در بازار را می‌توان در سه دسته اصلی جای داد:

  • محصولات با ماندگاری و عمر فروشگاهی کم و خدمات: این محصولات ماندگاری کمی دارند و معمولا در یک تا سه مرحله استفاده و تمام می‌‌شوند. انواع مواد خوراکی فاسد‌شدنی مانند نان جز این دسته هستند.
  • محصولات با ماندگاری بالا: این محصولات معمولا تا یک سال قابل نگهداری هستند. انواع محصولات بهداشتی مانند خمیردندان و شوینده‌ها جز این دسته هستند. 
  • محصولات با ماندگاری بیش از سه سال: این دسته از محصولات طول عمر بالایی دارند و گذر زمان تاثیر کمتری روی آن‌ها می‌گذارد. وسایل برقی بزرگ مانند ماشین‌لباسشویی یا غذاساز جز این دسته هستند.

FMCG چیست؟

FMCG یا Fast-Moving Consumer Goods به کالاهایی گفته می‌شوند که به اصطلاح تندرو هستند یا سرعت فروش بالایی دارند. این محصولات مدام توسط مشتری خریداری می‌شوند یا فروشنده قفسه این کالاهای را شارژ می‌کند. به همین دلیل به آن‌ها تند مصرف گفته می‌شود. کالاهای تند مصرف یا FMCG دو ویژگی اصلی دارند:

  • تقاضا در بازار برای این کالاها زیاد است و مردم به‌صورت روزانه مجبور به خرید این کالاها هستند. انواع مواد خوراکی مانند نان و سبزیجات یا داروهای مسکن جز این دسته هستند.
  • طول عمر این محصولات پایین است و جز کالاهای فاسد‌شدنی هستند. به‌طوری‌که فروشنده باقی‌مانده محصولات در فروشگاه را مرجوع می‌کند و کالاهایی با تاریخ جدید را موجود می‌کند. 

شرکت FMCG چیست؟

شرکت FMCG در‌واقع کمپانی‌ها و مجموعه‌هایی هستند که کار اصلی آن‌ها تولید کالا تند مصرف است. کارخانه‌های تولید مواد لبنی یا کارخانه تولید بیسکویت یک شرکت FMCG هستند. حیاتی‌ترین مسئله در این شرکت‌ها، مسئله پخش است. شرکت‌های FMCG همواره باید استراتژی پربازده برای پخش کالا تند مصرف داشته باشند؛ چرا که زمان مصرف این کالاها محدود است و همواره خطر فاسد‌شدن یا خراب شدن محصولات آن‌ها را تهدید می‌کند. این شرکت‌ها همواره تلاش می‌کنند که در چند زمینه خودشان را ارتقا دهند:

  • عقب انداختن تاریخ انقضا محصولات
  • کاهش هزینه‌های تولید و امکان عرضه محصولات با قیمت کمتر
  • ایده‌هایی برای بسته‌بندی بهتر و حافظ محیط‌زیست
  • بالا بردن کیفیت کالا
کالاهای FMCG چه ویژگی‌هایی دارند؟

کالاهای FMCG چه ویژگی‌هایی دارند؟

اصلی‌ترین ویژگی کالاهای تند مصرف این است که حاشیه سود این کالاها پایین است. در‌حقیقت فروشنده سود اصلی خود را از فروش تعداد زیادی از این محصولات کسب می‌کند. 

وجود این کالاها باعث می‌شود که گردش مالی فروشگاه بالا برود؛ چرا که همواره قفسه‌های حاوی کالاهای تند مصرف خالی شده و فروشنده دوباره آن‌ها را شارژ می‌کند. معمولا این کالا در تعداد زیاد به فروش می‌رسند. همچنین به کرات خریداری می‌شوند. به‌طوری‌که ممکن است مصرف‌کننده در روز، چند بار آن کالا را خریداری کند. 

از آنجایی که سود اصلی فروش این کالاها از فروش در تعداد زیاد به دست می‌آید؛ تولیدکننده همواره باید به دنبال استراتژی‌هایی برای فروش بیشتر و پخش مویرگی محصول باشد تا جایگاه بهتری در بازار به دست بیاورد.

کالاهای تند مصرف FMCG شامل کدام گروه‌های کالا می‌شوند؟

برای اینکه با ویژگی‌های کالاهای تند مصرف بهتر آشنا شوید؛ آن‌ها را به چند دسته جدا از هم تقسیم کرده‌ایم:

  • لوازم آرایشی و بهداشتی: محصولاتی مانند کرم‌ها و شوینده‌های پوست و بدن یا محصولات آرایشی سرعت فروش و مصرف بالایی دارند.
  • غذاهای فراوری شده: محصولات غذایی مانند لبنیات یا ماکارونی‌ها جز این دسته از غذاها هستند.
  • نوشیدنی‌ها: انواع نوشیدنی‌ها مانند انرژی‌زا‌ها، آبمیوه و آب‌معدنی و غیره جز این دسته هستند.
  • وعده‌های غذایی آماده: غذاهای آماده مانند انواع ساندویچ‌های سوپر‌مارکتی 
  • غذاهای پخته شده: غذاهایی که بلافاصله بعد از باز کردن بسته، می‌توان آن‌ها را استفاده کرد. مانند انواع کوکی‌ها، شیرینی‌ها و غیره
  • غذاهای تازه، منجمد شده یا خشک شده: انواع مواد‌غذایی مانند سبزیجات، میوه‌جات، آجیل‌ها و غیره
  • داروهای بدون نسخه: انواع مسکن‌ها یا داروهای پرمصرف
  • محصولات بهداشتی: محصولات تمیز‌کننده مانند شیشه‌پاک‌کن یا ریکا
  • لوازم اداری: انواع خودکار و مداد و دفتر

تفاوت FMCG با CPG چیست؟

در مارکت دو دسته کالا FMCG و CPG شباهت‌های زیادی با هم دارند و به همین دلیل گاهی به اشتباه به جای هم استفاده می‌شوند. اما این دو دسته یکسان نیستند. کالاهای CPG (Consumer Packaged Goods) به کالاهای مصرفی بسته‌بندی گفته می‌شود که سرعت مصرف و فروش آن‌ها بالا است. البته کالاهای CPG سرعت فروش و مصرف کمتری نسبت به FMCG دارند. عموما تاریخ مصرف این کالا بیشتر است.

برای مثال اسپری خوشبوکننده بدن یک کالای CPG است. این محصول با اینکه تقاضا و سرعت فروش بالایی دارد؛ اما می‌توان تا مدت زیادی آن را در فروشگاه نگه داشت.

از طرفی کالاهای CPG با اینکه ماندگاری و سرعت فروش آن‌ها کمتر است؛ اما حاشیه سود بیشتری دارند. به‌طوری‌که کالاهای FMCG از فروش زیاد به فروشنده سود می‌رسانند؛ اما کالاهای CPG به خاطر حاشیه سود بیشتری که دارند، برای فروشنده مفید فایده هستند.

نکات قابل توجه در تولید کالاهای FMCG

ویژگی‌‌های خاصی که کالاهای تند مصرف دارند سبب می‌شوند که در تولید، فروش و عرضه این کالاها مجبور باشید به نکات خاصی توجه کنید:

  • مارکت فروش کالاهای تند مصرف، یک مارکت رقابتی است. در‌نتیجه بسته‌بندی این کالاها همواره باید جذاب و ایده‌آل باشد.
  • بسته‌بندی باید طوری باشد که در‌حین توزیع، نگهداری یا مصرف از کیفیت و کمیت محصول به بهترین شکل محافظت کند. در‌واقع کالاها باید طوری بسته‌بندی شوند که بهداشت کالاها حفظ شود از طرفی بسته‌بندی اجازه ایجاد آسیب به کالاها را ندهد.
  • بسته‌بندی کالا تند مصرف باید شامل تمام اطلاعات ضروری برای مصرف‌کننده باشد. مواردی مانند تاریخ تولید، نام کمپانی، الزامات ایمنی، تاریخ انقضا و غیره باید روی بسته درج شود.

سخن پایانی

یکی از دسته کالاهای موجود در مارکت، کالاهای تند مصرف است. این کالاها معمولا سرعت فروش بالا و عمر فروشگاهی کمی دارند. کالاهای نیاز روزانه یا کالاهای فاسد‌شدنی جز این دسته هستند. 

همچنین فروش و توزیع محصولات تند مصرف ویژگی‌های متمایزی دارد. فروشندگان این کالاها معمولا در فروش بالا به سود دست پیدا می‌کنند. توزیع کالاهای تند مصرف نیز معمولا در شرایط رقابتی و برای دستیابی به میزان فروش بیشتر، انجام می‌شود. 

سوالات متداول

چرا برخی از کالاها تند مصرف هستند؟

برخی کالاها فاسد‌شدنی هستند و فروشنده باید سریع آن‌ها را به فروش برساند. همچنین برخی از کالاها جز نیازهای روزانه مردم هستند و مردم مجبورند که روزانه آن‌ها را خریداری کنند.

فروشندگان کالاهای تند مصرف، چطور به سود بالا دست پیدا می‌کنند؟

کالاها تند مصرف معمولا حاشیه سود کمی دارند؛ اما فروش در تعداد بالا باعث سودآوری برای فروشنده می‌شود.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا