Search
Close this search box.

گزارشات کاربردی

در دنیای پویا و رقابتی امروز، داشتن اطلاعات دقیق و به‌روز برای مدیران بیش از پیش حیاتی است. SAP ERP، به‌عنوان یک راهکار جامع برای مدیریت منابع سازمانی، ابزارهای گزارش‌دهی قدرتمندی را ارائه می‌دهد که می‌تواند تحولی بنیادین در تصمیم‌گیری‌های کسب‌وکار ایجاد کند. این گزارش‌های مدیریتی، با ارائه داده‌ها و تحلیل‌های دقیق، به مدیران کمک می‌کنند تا با دیدی بازتر و عمیق‌تر به ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی استراتژیک و شناسایی فرصت‌های جدید بپردازند.

گزارش های کاربردی SAP ERP، ابزاری قدرتمند و کارآمد برای هدایت سازمان به سمت موفقیت هستند. این گزارش ها به شما کمک می کنند تا با دیدگاهی روشن و آگاهانه، در دنیای پویای کسب و کار امروزی گام برداشته و از رقبا پیشی بگیرید.

در دنیای پرتلاطم امروز، تصمیم گیری آگاهانه، کلید موفقیت است.

این گزارش ها، حاصل سال ها تجربه و دانش مهندسان و متخصصان نرم افزار SAP بوده و به طور ویژه برای پاسخگویی به نیازهای مدیران ارشد، مالی، فروش، تولید و... طراحی شده اند. با بهره گیری از این گزارش ها، می توانید:

بررسی عملکرد سازمان

وضعیت مالی، میزان فروش، بهره وری تولید، راندمان منابع انسانی و بسیاری دیگر از شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را به صورت مُدون، طبقه بندی شده و قابل مقایسه در اختیار داشته باشید.

پیش‌بینی روندهای آتی

گزارش های تحلیلی SAP، با بررسی داده های گذشته و حال، امکان پیش بینی دقیق وضعیت های آتی را فراهم می کنند.

شناسایی نقاط ضعف

با دقت بالای گزارش ها می توانید به راحتی کاستی ها و ناکارآمدی ها را تشخیص داده و با برنامه ریزی اصولی، آن ها را برطرف نمایید.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

دیگر نیازی نیست برای تصمیم گیری های مهم، به حدس و گمان متکی باشید. گزارش های SAP با ارائه اطلاعات موثق و به روز، مسیر تصمیم گیری را روشن می کنند.

بررسی عملکرد بخش‌های مختلف سازمان

گزارش های مقایسه ای، امکان سنجش عملکرد واحدهای مختلف را نسبت به هم و همچنین نسبت به دوره های گذشته فراهم می آورند.

افزایش شفافیت سازمانی

دسترسی به گزارش های دقیق و به روز، اعتماد و انگیزه کارکنان را در سطوح مختلف سازمان تقویت می کند.

انواع گزارشات مدیریتی SAP

مرور حساب ها گزارشی است از مبالغ ثبت شده در حسابها که در سطوح مختلف ساختار حسابها (Chart Of Account) یعنی گروه ، کل و معین (GL Account) و با اشکال مختلف (دو، چهار، شش و هشت ستونی) قابل مشاهده است. همچنین بنابه تعریف هر کدام از این حسابها (Account Type) لایه های زیرین نیز قابل گزارش خواهد بود، برای مثال حسابهای دریافتنی و پرداختنی را به ترتیب و به تفکیک مشتریان و تامین کنندگان و حسابهای هزینه ای به تفکیک مراکز هزینه و دستورات تولید و … ارائه می دهد.

هماهنگونه که اشاره شد از این گزارش میتوان جهت گزارشات تراز در سطوح مختلفِ حسابها استفاده کرد بعلاوه اینکه لیست سندهای حسابداری تشکیل دهنده هر کدام از این سطوح قابل گزارش گیری است و در همچنین از این مسیر میتوان سند حسابداری مورد نظر را مشاهده نمود، به عبارت بهتر امکان گزارش گیری از بالاترین لایه تراز کل تا ریز اقلام اسناد حسابداری در این گزارش وجود دارد(Drill Down).

مزیت این گزارش این است که برخی حسابها که Type آنها بنا به الزامات سیستم مرتبط با نیاز گزارشگری نیست را هم به تفکیک لایه های مورد نیاز در گزارش ارائه می دهد. برای مثال امکان اخذ گزارش از سرفصل های کنترل خرید و یا مالیات و عوارض بر ارزش افزوده (که GL Account ساده هستند) به تفکیک تامین کننده و یا مشتری وجود دارد. این درحالی ست که این گزارش در گزارشات استاندارد سیستم SAP به این شکل جامع وجود ندارد.

این گزارش جهت اخذ گزارشات تراز جهت ارائه به مراجع برون سازمانی و همچنین جهت ارائه گزارش به مدیران ارشد سازمان ها و همچنین در تمامی سطوح واحدهای مالی قابل استفاده است، و به جهت سهولت در استفاده و اخذ گزارشات متنوع حسابداری، میتواند جهت کنترل حسابها در عملیات جاری توسط کاربران استفاده شود.

گزارش گردش کالا و یا به عبارتی گزارش سر جمع کاردکس ها در دو قسمت اصلی تهیه می شود، قسمت اول گردش کالا که شامل موجودی ابتدای دوره و انواع ورودی های کاردکس کالا (مثل خرید و تولید و رسید جابجایی و …) و نهایتاً موجودی کالای آماده برای مصرف و انواع خروجی (مثل فروش و انواع مصارف و …) و در انتها موجودی پایان دوره است.

در قسمت دوم هر کدام از ستون های گردش مواد به تفکیک اقلام تشکیل دهنده بهای آنها (Cost Component ها) نمایش داده می شود. برای مثال مشخص می شود که اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده کالاهای فروش رفته شامل چه اقلامی (مثل مواد اولیه، دستمزد، سربار، هزینه پیمانکاری و …) است.

این گزارش جهت انواع کالا از نوع قیمت گذاری استاندارد و میانگین منطبق است و همچنین گردش کالا به تفکیک Objectهایی که به تفکیک آنها ارزشگذاری کالا معنا دار است وجود دارد، مفاهیمی مثال Valuation Typeها  و انبارهای پروژه که در این مثال خاص شکل دقیق گردش کالاها برای یک پروژه خاص و به تفکیک اقلام تشکیل دهنده هر کدام قابل دریافت است.

نحوه گردش موجودی کالا و مواد در دو قسمت از صورتهای مالی میبایستی افشا گردد، مورد اول در یادداشت موجودی مواد و کالا در صورت وضعیت مالی و دوم یادداشتهای ذیل جدول بهای تمام شده در صورت سود و زیان که دو قسمت این گزارش به خوبی اطلاعات لازم جهت تکمیل این دو مورد را ارائه می دهد.

این گزارش به این شکل جامع و کاربردی و بومی شده در گزارشات استاندارد سیستم SAP وجود ندارد و در این گزارش سعی بر رفع نیازمندی های واحدهای مختلف سازمان شده است.

و از آنجا که این گزارش تفکیکی قابل دریافت برای همه ستون های گردش مواد است، قابلیت استفاده جهت تصمیم سازی برای سطوح ارشد مدیریتی را دارد، برای مثال تفکیک این اقلام برای یک کد کالا در حالت تامین از نوع خرید و تولید، میتواند اطلاعات مفیدی را فراهم نماید.

همچنین با تکیه بر این گزارش امکان تهیه نسبتهای مرتبط با موجودی کالا نظیر نسبت گردش موجودی (ITR)و نسبت دوره گردش موجودی و میانگین موجودی (AI)  و … وجود خواهد داشت.

در این گزارش که در فرمت استاندارد دفاتر قانونی یعنی دفتر روزنامه و کل تهیه شده است، براساس دوره های دفترنویسی ، گردش بدهکار و بستانکار در آن دوره در سطح حسابهای کل قابل گزارش گیری است.

این گزارش در دو شکل خروجی، فایل اکسل و خروجیِ قابل پرینت قابل دریافت است که به جهت اهمیت و حساسیت موضوع، مستندسازی شامل ساعت و تاریخ اخذ دریافت گزارش و کاربر دریافت کننده آن در گزارش وجود دارد.

لازم به ذکر است این گزارش براساس تکالیف مقرر شده در ماده 95 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم که انواع مودیان را ملزم به تهیه و تحریر دفاتر کل و روزنامه کرده است، تهیه شده است. و از آنجایی که به این شکل کاربردی و بومی شده در سیستم SAP وجود ندارد، این گزارش می تواند به آسانی و قابلیت اطمینان بالا جهت تحریر این دفاتر استفاده شود.

به عبارت دیگر از آنجایی که الزام به تهیه و نگهداری فیزیکی دفاتر حسابداری به این شکل، در کشور های محدودی وجود دارد، این گزارش در گزارشات استاندارد سیستم SAP وجود ندارد و این گزارش پوشش دهنده این الزام قانونی و خاص میباشد.

استفاده خاص این گزارش جهت کنترل و تحریر دفاتر قانونی توسط مسئول مربوطه خواهد بود، ولی به جهت شکل خاص گزارش جهت اخذ تراز کل به تفکیک دوره های مختلف در سطوح مختلف واحدهای مالی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

این گزارش شامل اطلاعات جامعی از واردات کالا می باشد، که در وهله اول شامل محاسبات دقیق بهای تمام شده کالای وارداتی است و در وهله دوم شامل اطلاعات تکمیلی جهت ایجاد قابلیت استفاده در گزارشات برون سازمانی و ارائه به مراجع قانونی است.

راهکارهای سیستم SAP جهت ثبت انواع اسناد در خرید های خارجی بر دو نوع است اول استفاده از Condition هزینه ای در سفارشات خرید و دوم استفاده از دستورات داخلی(Internal Order ها) جهت تجمیع و تفکیک هزینه های مرتبط با هر خرید خارجی و ثبت و انتقال از سرفصل سفارشات به بهای کالا براساس مفهوم Unplanned Delivery Cost، که این گزارش پوشش دهنده دقیق محاسبات موجود در هر دو سناریو است.

توضیح دقیقتر در خصوص مفهوم Unplanned Delivery Cost اینکه جهت انتقال هزینه های جانبی سفارش  خرید به بهای کالای خریداری شده، در سند حسابداری مربوطه سرفصل های مختلفی از سفارشات بستانکار میشود و ممکن است این هزینه ها با روش Unplanned Delivery Cost به محموله های مختلفی از خریدها تخصیص یابد، ولی تفکیک سهم مربوط به هر کدام از این محموله ها از هر سرفصل سفارشات در سند حسابداری به تفکیک ثبت نمی شود و سرجمع سهم هر محموله از همه سرفصل های سفارشات به عنوان یک عدد کلی بدهکار می گردد. لذا در این گزارش سعی شده است سهم تخصیص داده شده به هر کدام از محموله ها به تفکیک سرفصل های سفارشات نمایش داده شود.   

شایان ذکر است، لیست واردات از موارد مهم در چک لیست های رسیدگی توسط حسابرسان و ممیزان مالیاتی است و شامل هر دو دسته اطلاعات فوق یعنی محاسبات دقیق و تفکیکی بهای خرید کالا و اطلاعات تکمیلی مثل ، اینکوترمز، شماره ثبت سفارش، شماره اعتبار اسنادی و یا نحوه تامین اعتبار می شود.

شایان ذکر است برخی فیلدها که بنا به دلایلی در سیستم SAP میتواند وجود نداشته باشد، در این گزارش توسط کاربر قابل ویرایش است. مثل نحوه تامین اعتبار واردات.

این گزارش در همه سطوح واحدهای حسابداری به ویژه مسئولین تهیه اطلاعات مورد نیاز جهت رسیدگی های مالیاتی و حسابرسی در حوزه واردات و خریدهای خارجی، قابل استفاده است.

نیاز به مشاوره دارید؟

اگر قصد آشنایی بیشتر با این راهکارها را دارید فرم دمو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما برای اطلاعات تکمیلی با شما تماس بگیرند.

پیمایش به بالا