آیا تازه با SAP آشنا شدهاید؟ در این مقاله با SAP و محصولاتش آشنا میشوید. SAP مخفف “سیستمها(Systems)، برنامهها (Applications) و محصولات (Products)” در حوزه پردازش داده است. SAP یک شرکت پیشرو در زمینهی تولید نرم افزارهای سازمانی است. از محصولات SAP برای مدیریت فعالیتهای تجاری استفاده میشود. دفتر مرکزی شرکت در والدروف آلمان قرار دارد و این شرکت محصولات و خدماتش را به بیش از 400 هزار مشتری، در بالغ بر 180 کشور جهان عرضه میکند.
تاریخچه SAP
شرکت SAP در سال 1972، توسط گروهی از کارمندان IBM در شهر مانهایم آلمان تأسیس شد. دیتمار هاپ، هانس ورنر هکتور، هاسو پلاتنر ، کلاوس تشیرا، کلاوس ولنتروتر کار تأسیس این شرکت را برعهده داشتند. هدف آنها تولید نرم افزاری کاربردی برای سازمانها بود. آنها در گام نخست نرم افزاری در زمینه حسابداری مالی ارائه دادند، و سپس دامنه محصولاتشان را به سایر حوزههای کسبوکار گسترش دادند.
نرم افزاری که در اولین راهکار حسابداری مالی SAP ارائه شد “سیستم R/1” نامیده شد. فروش این محصول بودجه کافی را برای شرکت فراهم کرد تا کار بروزرسانی و معرفی قابلیتهای جدید را ادامه دهد. در پایان دهه 1970، سیستم R/1 با سیستم جدید R/2 جایگزین شد. پایگاه داده و سیستم کنترل تعاملات دو ویژگی بودند که به محصول جدید اضافه شده بودند.
شرکت SAP در دهه 1980 سهم بازارش را افزایش داد. در آن دوران، نیمی از 100 شرکت برتر آلمانی از محصولات SAP در سازمانهای خود استفاده میکردند. سپس شرکت SAP نمایندگیهای بین المللی را راه اندازی کرد تا محصولات خود را به سایر کشورها نیز عرضه کند.در دههی 1990، نمایندگیهایی در اتریش، دانمارک، سوئد ، ایتالیا و آمریکا مشغول به فعالیت بودند.
دههی 1990 با رشد بیشتر SAP همراه شد. سهام این شرکت در بورس نیویورک عرضه شد ، و نسل سوم نرم افزارهای SAP با عنوان R/3 وارد بازار شدند. در نسخهی جدید، دسترسی پذیری فرانتاند کاربران ارتقا یافته بود و نرم افزار از یک معماری کلاینت/ سرور جدید و سه سطحی استفاده میکرد. در همین دوران SAP با همکاری مایکروسافت، نسبت به ادغام نرم افزارهایش در سیستمهای e-commerce و فناوریهای تحت وب هم اقدام کرد.
شرکت SAP ،در سال 2004 ، پس از مایکروسافت و IBM ، به سومین تولیدکننده بزرگ محصولات نرم افزاری تبدیل شد. SAP برای اینکه پیشگامی خود در زمینه نرم افزارهای برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) را حفظ کند، استراتژی دوگانهای را اتخاذ کرد. در گام نخست، نسل جدیدی از نرم افزارهای پیشرفته تحت عنوان هستهی مرکزی ERP – SAP (SAP ECC) را معرفی کرد. به طور خلاصه از این نرم افزارها تحت عنوان SAP ERP یاد میشود، و در ادامه این مقاله هم از همین نامگذاری استفاده میکنیم. دومین استراتژی شرکت با اتخاذ یک چشم انداز آینده نگرانه دنبال میشد. هدف شرکت این بود که تغییرات اساسی را در نحوهی انجام فعالیتهای تجاری ایجاد کند.
SAP در سال 2010 به نتیجهی دلخواهش رسید. این شرکت بزرگترین دستاوردی که تا آن زمان در صنعت عملیات نرم افزاری ارائه شده بود را معرفی کرد. سیستم SAP HANA به عنوان نخستین “پایگاه داده درون حافظهای” معرفی شد. با گذشت چند سال از معرفی رسمی SAP-HANA در سال 2011، بیش از 30 هزار شرکت از این محصول استفاده میکنند.
SAP HANA مسیر را برای معرفی نسل جدیدی از محصولات پیشرفته SAP هموار کرد. SAP S4/HANA در سال 2015 معرفی شد و شامل طیف وسیعی از قابلیتهای مالی بود. از محصول جدید به عنوان جایگزین SAP ERP یاد میشد. از سال 2015 به بعد، 9 زمینه عملیاتی جدید (LOB) به این محصول اضافه شدهاند یا در حال تکمیل هستند.
در بین بازه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ شرکت SAP سعی کرد با کسب مالکیت برخی از نرم افزارهای حاضر در بازار ، ضمن گسترش دامنهی خدماتش کمبودهای فعلی را برطرف کند. همچنین در صورت امکان، محصولات فرعی را با نرم افزارهای اصلی ترکیب کرده تا کارایی آنها افزایش یابند. شرکت SAP از سال 2010 به بعد، چندین شرکت پیشرو در زمینه تولید نرم افزارهای شرکتی از جمله hybris، Ariba، Concur، SuccessFactors و BusinessObjects را خریداری کرد.
در سال 2023، SAP تمام تمرکز خود را روی ارتقای کارایی S/4 HANA قرار داد. آنها تلاش کردند ابزارهای گزارش دهی و تحلیلی، قابلیت اتوماسیون فرایندهای تجاری، و امکانات مبتنی بر اینترنت اشیا و یادگیری را به نرم افزار اصلی خود اضافه کنند.
چه شرکتهایی به SAP نیاز دارند؟
محصولات SAP برای طیف وسیعی از صنایع و فرایندهای تجاری کاربرد دارند. شرکتهای برتر در زمینه نفت و گاز، تیمهای ورزشی و شرکتهای خدماتی میتوانند از محصولات SAP استفاده کنند. در حقیقت هر فردی که در حوزه کسبوکار مشخصی فعالیت میکند، میتواند با استفاده از یکی از محصولات SAP کارایی کسب و کارش را افزایش دهد.
برخی شرکتها میتوانند با کمک گرفتن از یک ابزار خاص از محصولات SAP مشکلشان را رفع کنند. از سوی دیگر، شرکتهایی که تمایل دارند کلیه فعالیتهای کسبوکار خود را بر اساس محصولات SAP مدیریت کنند، میتوانند پلتفرمهای جامع SAP را تهیه کنند. علاوه بر این، شرکت نسخههای بروزرسانی شده را به صورت فصلی (برای سیستمهای ابری) یا سالیانه (برای سیستمهای on-premise) در اختیار مشتریان قرار میدهد.
نرم افزارهای ERP شرکت SAP
در حال حاضر شرکت SAP دو محصول مهم ERP را به مشتریان عرضه میکند (معمولاً از آنها تحت عنوان بستههای شرکتی یاد میشود): 1- SAP ERP ، 2- SAP S/4HANA
SAP ERP
این محصول به منزلهی نسخهی پایه و اصلی نرم افزارهای مدیریت منابع سازمانی SAP محسوب میشود و از سه نسخهی R/1,R/2,R/3 تشکیل شده است. این نرم افزار برای اولین بار، فعالیتهای کسبوکار را در مقیاسی بزرگ و از طریق اینترنت مدیریت کرد. مشتریانی که این نرم افزار را تهیه کرده باشند ، امکان اجرای آن روی تمام پلتفرمهای مدنظرشان را خواهند داشت.
شرکت SAP قصد دارد با معرفی محصول جدیدش SAP S/4HANA، عملیات فروش و خدمات رسانی به نرم افزار قبلی (SAP ERP) را متوقف کند. مشتریان محصول قبلی همچنان خدمات عیب یابی و بروزرسانی را تا سال 2027 دریافت خواهند کرد. همچنین برنامهی پشتیبانی از محصول تا سال 2030 هم تدوین شده است.
SAP ERP یک پلتفرم کامل است که از سیستمهای مبادلاتی و تحلیلی تشکیل شده است. در ادامه تعریف مختصری از هر یک از مؤلفههای تشکیل دهنده این پلتفرم را ارائه مینماییم.
نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی SAP
نرم افزار برنامه ریزی منابع سازمانی SAP روی امور مالی، منابع انسانی، عملیات و خدمات شرکتی تمرکز دارد. خدمات حسابداری مدیریتی و مالی ، مدیریت اطلاعات کارکنان و برنامه ریزی مسیر شغلی، مدیریت عملیات روزانه شرکت، و فعالیتهای تکمیلی همچون مدیریت سفرها در این نرم افزار گنجانده شدهاند.
توجه داشته باشید که در اینجا منظورمان از ERP یک نرم افزار کاربردی است. ما با یک پلتفرم خدماتی کامل تحت عنوان سیستم مرکزی ERP (ECC یا SAP ERP) روبرو نیستیم. برای اینکه از سردرگمی جلوگیری کنیم، توجه کنید که وقتی فقط از SAP ERP (اجرای SAP ERP و جایگزینی آن با SAP S/4HANA) صحبت میکنیم، منظورمان سیستم مرکزی است. اما وقتی اسم یک سیستم دیگر را به آن اضافه میکنیم، منظورمان همان سیستم به خصوص است (برای مثال سیستم SAP ERP FI-CO در شرکت راه اندازی میشود).
نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری SAP
نرم افزار SAP CRM، روی مدیریت مشتریان تمرکز دارد. این نرم افزار شامل بخشهایی همچون بازاریابی، فروش، خدمات و تجارت الکترونیک است. کسب و کارها به کمک SAP CRM (نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری) ، ارتباطشان با مشتریان را حفظ میکنند، و از نحوهی خدمات دهی بهینه به آنها مطلع میشوند.
نرم افزار مدیریت ارتباط با تأمین کننده SAP
این نرم افزار روی فرایند تدارکات ، خرید ملزومات و تعاملات ایجاد شده با ذی نفعان مختلف تمرکز دارد. نظارت بر کارایی تأمین کنندگان و فروشندگان و سنجش آن، پیگیری عملیات خرید ، پیگیری سفارشات، مدیریت قراردادها و صورتحسابها و خیلی امکانات دیگر از طریق این نرم افزار ممکن میشوند.
نرم افزار مدیریت چرخه عمر محصول SAP
این نرم افزار (SAP PLM) روی محصولات عرضه شدهی کسب و کار، از مرحلهی طراحی تا مرحلهی خروج از چرخهی تولید (و جمع آوری از بازار) تمرکز دارد. این نرم افزار قادر به ارائه خدماتی همچون برنامه ریزی سبد محصولات، اجرای پروژههای تحقیق و توسعه، و مدیریت عملیات ساخت است.
نرم افزار مدیریت زنجیره تأمین SAP
این نرم افزار (SAP SCM) به کسب و کارها کمک کرده در راستای تأمین نیازهای مشتریان دست به کار شوند. خدماتی همچون برنامه ریزی موجودی محصولات، مدیریت فرایند تولید با توجه به مواد اولیه، تأمین سفارشات، حمل و نقل کالاهای تمام شده، همکاری با تأمین کنندگان و زنجیرهی فروش، از طریق این نرم افزار ارائه میشوند.
SAP S/4HANA
این نرم افزار، آخرین نسخه از نرم افزار جامع مدیریت فعالیتهای سازمانی است که توسط SAP روانهی بازار شده است. اولین نسخهی S/4 HANA در سال 2015 روانهی بازار شد. بعد از معرفی نرم افزار R/3 در سال 1992، این نرم افزار مهمترین سیستمی است که SAP بعد از سپری شدن چندین سال در اختیار شرکتها قرار داده است.
نرم افزار S/4HANA نسبت به نرم افزار ERP دارای یک سری پیشرفتهای کلیدی است که از جمله مهمترین آنها میتوان به معرفی معماری رایانشی درون حافظه، توانایی تهیه و تحلیل فوری دادههای آماری مربوط به کسب و کار، و یکپارچه سازی سیستمهای مبادلاتی و تحلیلی اشاره کرد.
علاوه بر این، شرکت SAP سعی کرده برخی مؤلفههای تشکیل دهندهی نسخهی قبلی را به حوزههای عملیاتی جدیدی انتقال دهد. حوزههای عملیاتی جدید SAP S/4HANA برای سال 2023 به این شرح هستند:
ابزار مدیریت مالی SAP S/4HANA
ابزار مدیریت مالی S/4HANA تمامی فعالیتهای مالی کسب و کار را تحت پوشش قرار میدهد. حسابداری مالی، کنترل مالی، مدیریت ریسک و منابع مالی، برنامه ریزی مالی، جمع بندی و یکپارچه گیری گزارشات مالی از جمله خدمات ارائه شدهی این نرم افزار هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به ابزار مدیریت مالی، به مقالهی دیگر ما مراجعه کنید.
ابزارهای مدیریت ارتباط با تأمین کننده (SRM) و مدیریت زنجیره تأمین (SCM) SAP S/4HANA
تمامی عملیات لجستیکی شرکت به 4 بخش تقسیم میشوند و سپس تحت نظارت دو ابزار مدیریت ارتباط با تأمین کننده (SRM) و مدیریت زنجیره تأمین (SCM) قرار میگیرند. برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به قابلیتهای لجستیک SAP S/4HANA به مقالهی دیگر ما مراجعه کنید.
ابزار تأمین منابع و خرید ملزومات SAP S/4HANA
این ابزار با هدف تأمین ملزومات اولیه برای تولید کالاهای سفارش شده طراحی شده است. برنامه ریزی گسترده خرید، مدیریت خرید، مدیریت قرارداد و تأمین کننده از طریق این ابزار انجام میشوند.
ابزار مدیریت ساخت (تولید) SAP S/4HANA
تمرکز این ابزار روی فرایند تولید محصولات است. این ابزار خدماتی همچون تولید واکنش گرا، مدیریت عملیات تولید، برنامه ریزی و زمانبندی تحویل و مدیریت کیفیت را برای شرکتها به ارمغان میآورد.
ابزار مدیریت زنجیره تأمین SAP S/4HANA
این ابزار مسئولیت برنامه ریزی کُلی فعالیتهای شرکت را برعهده دارد. این فرایند با تولید آزمایشی محصولات آغاز میشود، و با تحویل محصولات به خریداران به پایان میرسد. برنامه ریزی تولید، پیگیری محصول در دست ساخت، مدیریت انبار، مدیریت موجودی و حمل و نقل چند نمونه از خدمات این نرم افزار هستند.
ابزار مدیریت داراییها SAP S/4HANA
این ابزار روی مدیریت داراییهای ثابت شرکت تمرکز دارد. این داراییها شامل تجهیزات جزئی، تا املاک و ساختمانهای شرکت هستند. همچنین نگهداری از داراییها و رعایت اصول سه گانه (سلامت، امنیت و محیط) به کمک این نرم افزار انجام میشوند.
ابزار مدیریت فروش SAP S/4 HANA
ابزار مدیریت فروش روی فعالیتها و فرایندهایی تمرکز دارد که به تصمیمات خریداران مربوط میشوند. این ابزار برای انجام کارهایی همچون قیمت گذاری، پاسخ به سؤالات مشتریان و اعلام قیمتها، مدیریت قراردادها، سفارشات عاری از هزینههای اضافه، بررسی محصولات وعده داده شده، بررسی فروشهای ناتمام، درخواستهای تعمیر، ملاحظات فردی، مدیریت مرجوعیها ، مبادلات حاوی بدهی و چک ، انتخاب و بسته بندی محصول، صدور صورتحساب، تأیید پرداخت (درآمد) به کار گرفته میشود.
ابزار خدمات مهندسی/ تحقیق و توسعه SAP S/4HANA
ابزار مدیریت تحقیق و توسعه، روی چرخه عمر هر محصول تمرکز میکند. تعریف ساختار محصول، تهیه فهرست ملزومات، تخمین هزینههای چرخه عمر ، مدیریت سبدهای محصولات و پروژهها، مدیریت نوآوری، مدیریت مواد شیمیایی و سایر مواد حساس بکار رفته در فرایند تولید و رعایت قوانین سلامت و امنیت از جمله خدمات ارائه شده در این نرم افزار هستند.
ابزار مدیریت منابع انسانی SAP S/4HANA
شرکت SAP در حال تکمیل این ابزار است. هدف این است که شرکتها بتوانند با استفاده از این ابزار، کارکنان حاضر در محل کار را مدیریت کنند. در حال حاضر نرم افزارهای SuccessFactor (بر اساس فناوری ابر) و SAP ERP HCM (نصب شده در دفترکار شرکت) به جای ابزار تخصصی مدیریت منابع انسانی قابل استفاده هستند.
نرم افزار مدیریت تجربه مشتری SAP
شرکت SAP در سال 2018 اعلام کرد که یک نرم افزار اختصاصی را به مدیریت تجربه مشتری اختصاص میدهد. این ابزار ابتدا جزئی از S/4HANA بود، اما در سال 2020، به صورت یک نرم افزار جداگانه با اسم “تجربه مشتری SAP” روانه بازار شد. این نرم افزار از 5 سیستم ابری تشکیل شده که به فناوری مشابه SAP S/4HANA مجهز هستند.
سیستم ابری مدیریت دادههای مشتری SAP
این سیستم ضمن رعایت اصول اخلاقی، نسبت به جمع آوری ، نگهداری و محافظت از دادههای مشتریان اقدام میکند. شرکتها اطلاعات مورد نیاز را از طریق فرمهای ویژهای، به روش امنی جمع آوری میکنند. مشتریان نیز ضمن اطمینان از رعایت قوانین GPDR، خیالشان از بابت هرگونه سواستفاده از دادههایشان راحت میشود.
سیستم ابری مدیریت بازاریابی SAP
وظیفهی این سیستم ، مدیریت برنامههای شرکت برای جذب و حفظ مشتریان است. اطلاعات تمام فعالیتهای بازاریابی جمع آوری شده و تأثیر هر کدام ارزیابی میشود. کسب و کارها از طریق این دادهها، تصمیم گیریهای بهتری برای ارتباط با مشتری خواهند داشت.
سیستم ابری مدیریت تجاری SAP
وظیفه این سیستم، مدیریت اجزای محصول ، مدیریت تجربه، شخصی سازی و مدیریت سفارشات است. شرکتها فرصت اجرای سریع و بی دردسر سیستمهای تجارت الکترونیک را بدست میآورند.
سیستم ابری مدیریت فروش SAP
این ابزار با هدف تأمین نیازهای کادر فروش شرکت طراحی شده است. پیش بینی فروش، جمع آوری و گزارش دهی دادهها با استفاده از هوش مصنوعی انجام میشوند. همچنین کارکنان به یک تصویر فراگیر از مشتریان دست پیدا میکنند. بدین ترتیب مطمئن میشویم که هیچ یک از مشتریان در طول عملیات فروش نادیده گرفته نمیشوند.
سیستم ابری مدیریت خدمات SAP
این سیستم به درخواستهای مکرر خدماتی مشتریان رسیدگی میکند. پاسخگویی به پیامهای فیسبوکی در ساعات پایانی شب، یا گفتگو با مشاور تلفنی در ساعات کار اداری توسط این سیستم مدیریت میشوند. این سیستم پاسخگویی مداوم و برخورداری از تجربهی مطلوب در حین پیگیری مشکلات مشتریان را تضمین میکند.
قابلیتهای گزارش دهی و تحلیلی نرم افزارهای SAP
کارایی کسب و کارها به نتیجه گیری آنها از دادهها بستگی دارد. SAP نرم افزار گزارش دهی- تحلیلی خاصی را طراحی کرده که برای تصمیم گیری تجاری بهتر مفید واقع میشود. نرم افزار تحلیلی ابری SAP، SAP Lumira،SAP BusinessObjects ، SAP BW چند نمونه از ابزارهای موجود در این زمینه هستند.
با معرفی SAP S/4HANA، بسیاری از قابلیتهای گزارش دهی و تحلیلی مستقیماً به حوزههای عملیاتی منتقل شدهاند. SAP پروژهی هوشمندسازی شرکتها را آغاز کرده است و طی آن درصدد ارزیابی کارایی فناوریهایی همچون اینترنت اشیا، یادگیری ماشین، ابزارهای تحلیلی، بلاکچین و کلان داده است.
رابط کاربری SAP
SAP به جز نرم افزارهای خدماتی مخصوص شرکتها، دو رابط کاربری مهم را نیز طراحی کرده است: 1- رابط کاربری گرافیکی (GUI) که روی نرم افزارهای SAP ERP اجرا شده است، 2- رابط کاربری Fiori که روی S/4HANA و نرم افزارهای ابری ارائه شده است. GUIمیتواند قابلیتهای رابط کاربری Fiori را به صورت یکپارچه روی ERP و S/4HANA ارائه دهد و کیفیت تجربهی کاربری را افزایش دهد.
بکاند (Back-End) SAP
شرکت SAP همواره تلاش کرده قابلیتهای عملیاتی بیشتر و بهتری را به محصولاتش اضافه کند. شما میتوانید نرم افزارهای کاملاً شخصی سازی شده داشته باشید، و از سوی دیگر عملیات رایجی همچون مدیریت دادهها و فعالیتها را به آسانی انجام دهید. بدین ترتیب درک بهتر ویژگیهای فنی نرم افزارهای SAP خالی از فایده نخواهد بود.
شخصی سازی SAP
افزونهها
امکان شخصی سازی محصولات SAP وجود دارد. شرکت انبوهی از «افزونهها» را ارائه داده تا کاربران مطابق نیازهای خود از آنها استفاده کنند. تغییرات جزئی در کُد نرم افزار، یا راه اندازی نرم افزارهای جدید برای اجرای مستقل یا موازی با نرم افزارهای فعلی، دو نمونه از این افزونهها هستند.
برنامه نویسان میتوانند به سلیقهی خود از زبانهای برنامه نویسی مختلفی همچون جاوا، SQL، SQL اسکریپت، جاوا اسکریپت و HTML5 (SAPUI5) استفاده کنند. البته زبان پیشرفته برنامه نویسی تجاری SAP (ABAP) بیشتر از سایر زبانها استفاده میشود.
ABAP یک زبان برنامه نویسی چند پارادایمی است. این یعنی برنامه نویسان امکان استفاده از اصول مختلف برنامه نویسی همچون برنامه ریزی رویهای و برنامه ریزی شی گرا را به صورت همزمان در اختیار دارند. دو مدل جداگانه برای طراحی برنامههای مبتنی بر ABAP فراهم شدهاند: 1- مدل برنامه نویسی ABAP برای SAP Fiori ، 2- مدل برنامه ریزی RESTFUL.
خدمات ابری و انتقال پذیری
نرم افزارهای ابری زیادی روی SAP قرار گرفتهاند، و کاربران میتوانند به آسانی از آنها استفاده کنند. علاوه بر این، نرم افزارهایی که به صورت عادی انتقال پذیر نیستند ، توسط برنامه نویسان و با اتکا به فناوری نرم افزارهای شرکتی SAP (پلتفرم به عنوان سرویس، پلتفرم ابری سابق SAP)، قابلیت انتقال پذیری را بدست میآورند. شرکت SAP ، چندین کیت برنامه نویسی (SDK) را در اختیار برنامه نویسان قرار داده است تا کارشان برای توسعهی برنامههای پایه (SAP ERP و SAP S/4HANA) تسهیل شود.
ادغام نرم افزارهای SAP در نرم افزارهای قدیمی
اکثر شرکتها از هر دو دسته نرم افزارهای قدیمی و نرم افزارهای SAP برای مدیریت فعالیتهای تجاری استفاده میکنند. SAP ابزارهای مختلفی را برای یکپارچه سازی عملیات پیشنهاد داده است که از آن جمله میتوان به “ابزار هماهنگ سازی فرایندی SAP”، “نرم افزار یکپارچه سازی SAP”، و افزونههایی همچون “افزودن پارامترهای اضافه ” یا “نمایش در فرمت CDS” اشاره کرد.
علاوه بر موارد معرفی شده، ابزارهای زیادی نیز برای تبادل داده با نرم افزارهای قدیمی طراحی شدهاند. رابط برنامه نویسی کاربردی تجاری (BAPI)، سیستم تبادل الکترونیک داده (EDI)، سیستم اسناد واسطه (IDOC)، سیستم فعالسازی ارتباطات بین برنامهها (ALE) چند نمونه از این ابزارها هستند.علاوه بر این، نرم افزارهای SAP با پروتکل دادههای باز (OData) هم سازگار هستند.
قابلیتهای مدیریتی
شرکتهایی که محصولات SAP را انتخاب میکنند، به ابزارهای زیادی برای مدیریت نرم افزارها دسترسی دارند. برای مثال ابزار مدیریت نرم افزارهای SAP (SolMAN) مدیریت تمامی نرم افزارهای SAP، و اجرای امن، روان و بی دردسر سیستمها را ممکن میسازد. مدیران با استفاده از این ابزار، تمامی اقدامات لازم از جمله نظارت بر دسترسی کاربران، تنظیم اختیارات دسترسی مدیران ، مدیریت کنترل تغییرات و خدمات IT را به اجرا میگذارند. نسخهی 7.2، آخرین نسخهی معرفی شده از این نرم افزار مدیریتی است.
نرم افزار SAP CLOUD-ALM همزمان با راه اندازی سیستم فعال میشود و SAP تنظیمات لازمه را روی آن اعمال کرده است. این نرم افزار بر اساس رویکرد مدیریت فعال SAP طراحی شده و از کتابخانه مرجع معماری شرکت استفاده میکند. این ابزار برای اجرای نرم افزارهای SAP، مدیریت عملیات و خدمات رسانی کاربرد دارد.
مجموعهای از ابزارهای SAP S/4HANA هم برای نگهداری از پایگاه داده و پلتفرم وجود دارند. Cockpit، studio، SAP HANA XS، ابزارهای مدیریتی، ابزار مدیریت چرخه عمر SAP HANA چند نمونه از این ابزارها هستند.
SAP ابزارهای دیگری را هم برای مدیریت و پاکسازی دادهها، مدیریت اطلاعات و پایگاه دادهها، تضمین حریم خصوصی و امنیت دادهها و مدیریت دسترسی کاربران فراهم نموده است.
تعاریف تکمیلی مربوط به محصولات SAP
نرم افزارهای SAP در صنایع مختلفی کاربرد دارند، و هر کدام اصطلاحات تخصصی خاص خودشان را دارند. اما شما قطعاً در حین استفاده از محصولات SAP، با واژههای مشترکی هم روبرو میشوید. در اینجا چند مورد از رایجترین اصطلاحات SAP را مرور میکنیم:
- متدولوژی ASAP: نسخهی SAP از متدولوژی آبشاری مدیریت پروژه محسوب میشود. مخفف SAP تسریع شده است.
- شی تجاری(Business object): مجموعهای از دادهها که برای گزارش دهی به کار میرود.
- استقرار ابری(Cloud deployment): به معنی راه اندازی نرم افزارهای SAP است، بگونه ای که به طور فیزیکی در محل عملیات مشتری نصب نمیشود، بلکه به صورت شخص ثالث اجرا و از راه دور قابل دسترسی است. این حالت در مقابل “نصب به صورت on-premise” قرار میگیرد.
- Embedded functionality: قابلیتهایی که مستقیماً در کُد نرم افزارهای SAP لحاظ شدهاند. برای مثال مدیریت گسترده انبار، در سیستم SAP S/4HANA گنجانده شده است.
- ساختار سازمان (Enterprise structure): روش ساختاربندی شرکت را شامل میشود و شبیه چارت سازمانی است اما واحدهای سازمانی (مکانیهای فیزیکی) و واحدهای کارکنان (مدیران، کارمندان عملیاتی و غیره) هم در آن لحاظ شدهاند.
- استقرار ترکیبی(Hybrid deployment): به معنی نصب نرم افزارهای SAP در هر دو حالت “ابری” و “نصب در مکان شرکت” است.
- نصب در مکان شرکت(On-premise): یعنی نرم افزار SAP به صورت فیزیکی در دفتر کار شرکت نصب میشود. در مقابل “استقرار ابری” قرار میگیرد.
- برنامههای SAP Fiori: برنامههای شخصی و اختصاصی برای مدیریت تجربه کاربر. این نرم افزارها عملیات خاصی را روی SAP S/4HANA انجام میدهند. نرم افزارهای SAP ERP ، از کدنویسی ثابت استفاده میکنند.
- کد عملیاتی تراکنش(Transaction code): یک میانبُر عملیاتی دسته بندی شده است که برای انجام وظایف خاصی روی پلتفرم SAP ERP استفاده میشود. از آن تحت عنوان “کد t ” نیز یاد میشود.برنامههای SAP Fiori، نسخهی مشابه بر روی SAP S/4HANA محسوب میشوند.
اسامی نرم افزارهای قدیمیتر SAP
شرکت SAP در ابتدای قرن 21 سایر شرکتهای نرم افزاری را خریداری، یا محصولات جدیدی را با سرعت زیادی معرفی میکرد. شرکت گاهی اوقات قابلیتهای جدیدی را به محصولات موجود اضافه میکرد، تغییراتی را اعمال میکرد، و آنها را با اسامی جدیدی وارد بازار میکرد تا سازگاری بیشتری با سبد محصولاتش داشته باشند. در ادامه دو لیست از اسامی محصولات قدیمی SAP را ارائه دادهایم. این لیستها به شما کمک میکنند تا در صورت روبرو شدن با آنها، به راحتی آنها را تشخیص دهید:
محصولات و خدمات SAP که با اسامی جدید روانه بازار شدهاند:
- ABAP SQL – اسم سابق آن Open SQL بود.
- API مدیریتی SAP – اسم سابق آن API مدیریتی پلتفرم ابری SAP بود.
- ابزار نوآورانه مدیریت درآمد و صورتحساب SAP – اسم سابق آن سیستم صورتحساب Hybris SAP بود.
- SAP Build Apps (اسم سابق SAP AppGyver)
- شبکه تجاری مدیریت دارایی SAP –اسم سابق شبکه هوشمند دارایی SAP بود.
- داشبوردشی تجاری SAP – اسم سابق آن Xcelcius بود.
- پلتفرم فناوری تجاری SAP – اسمهای سابق پلتفرم ابری SAP و پلتفرم ابری SAP HANA بودند.
- تجربه مشتری SAP – اسم سابق آن SAP C/4HANA بود.
- هوش دادهای SAP – اسم سابق آن بنیاد یادگیری ماشین لئوناردوی SAP بود.
- SAP Datasphere- اسم سابق آن انبار داده SAP بود.
- SAP Lumira – اسم سابق آن هوش تصویری SAP بود.
- کنترل متمرکز داده SAP – اسم سابق آن مدیریت داده متمرکز SAP بود.
- یکپارچه سازی فرایند SAP – اسم سابق آن زیرساخت تبادل SAP بود.
- امور مالی SAP S/4HANA بود – اسم سابق آن امور مالی ساده SAP بود.
- SAP VORA- اسم سابق آن Vora بود.
محصولات نرم افزاری خریداری شده که اسمشان تغییر داده شده است
- AI -اکنون AI تعاملی SAP نامیده میشود.
- AppGyver – اکنون SAP Build Apps نامیده میشود.
- Ariba – اکنون SAP Ariba نامیده میشود.
- اشیای تجاری -اکنون اشیای تجاری SAP نامیده میشود.
- CallidusCloud – اکنون بخشی از تجربه مشتری SAP است.
- Clear standard- از لحاظ اجرایی اکنون بخشی از سیستم HSE SAP است.
- Cleartrip- اکنون بخشی از concur است.
- Coresystems – اکنون بخشی از ابر خدماتی SAP است.
- FieldGlass – اکنون SAP Fieldglass نامیده میشود.
- Gigya – اکنون بخشی از تجربه مشتری SAP است.
- Hybris – به SAP Hybris تغییر نام داد، اکنون بخشی از تجربه مشتری SAP است.
- KXEN – اکنون ابزار تحلیلی پیش بینی SAP نامیده میشود.
- Multiposting – اکنون بخشی از عملیات SuccessFactor SAP است.
- OpTier – اکنون بخشی از SuccessFactors SAP است.
- Plat.one – اکنون بخشی از پلتفرم فناوری SAP است.
- Roambi – اکنون SAP Roambi نامیده میشود.
- Signavio – اکنون SAP Signavio نامیده میشود.
- SmartOps – اکنون بخشی از برنامه ریزی تجاری یکپارچه SAP است.
- SuccessFactors – اکنون SuccessFactors SAP نامیده میشود.
- Sybase – اکنون بخشی از شرکت سرور تطبیقی SAP و SAP HANA است.
- TechniData – از لحاظ عملیاتی اکنون بخشی از مدیریت HSE SAP است.
- TopTier – اکنونSAP Business ONE نامیده میشود.
- Transact in Memory – از لحاظ اجرایی اکنون بخشی از SAP HANA است.
- سیستمهای Virsa – از لحاظ اجرایی اکنون بخشی از سیستم کنترل ، ریسک و سازگاری SAP است.
اگر قصد دارید از این راهکار برای سازمان خود استفاده کنید، پیشنهاد میکنیم با کارشناسان Msys ارتباط بگیرید تا راهنماییهای لازم را به شما ارائه دهند. برای این کار کافیست فرم دموی داخل سایت را تکمیل نمایید. اگر سوالی درباره محصولSAP دارید که به آن پاسخ داده نشده است، در بخش نظرات آن را درج کنید.
2 دیدگاه دربارهٔ «SAP چیست؟»
سلام بنده علاقمند به یاد گیری نرم افزار
SAP ariba هستم. چطور میتوانید بنده رو راهنمایی بفرمایید.
سلام و وقت بخیر. می توانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام در دورههای اموزشی کنید:
https://www.msys.ir/events/sap-course/