Search
Close this search box.

5 مؤلفه‌ مهم سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا ERP

5 مؤلفه‌ مهم سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی یا ERP

در حال حاضر مدیریت سازمان‌ها با شیوه‌های جدید پیش می‌رود. مدیران از نرم‌افزارهایی استقبال می‌کنند که با کمک آنها بتوانند مدیریت واحدهای مختلف را به صورت یکپارچه و منسجم انجام دهند. سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی  (ERP) یکی از همان سیستم‌هاست. (ERP) قابلیت‌ها و افزونه‌هایی برای هدایتی بهتر و یکپارچه تر دارد.

به این واسطه فروشندگان می‌توانند با کمک آنها واحدهای مختلف کسب و کار خود را با کیفیت بالاتری مدیریت کنند. با وجود اهمیت این سیستم در عملکرد و موفقیت سازمان، بهتر است در انتخاب افزونه‌ها قبل از راه اندازی سیستم (ERP) و تعیین مؤلفه‌های مختلف آن بسیار دقت کنید تا اشتباه نکنید. شرکت امسیس هم طی یک دهه ارائه راهکارهای SAP ERP در کشور، وظیفه دارد تا دانش این حوزه را افزایش دهد. بنابریان در این مقاله قصد داریم که درباره مؤلفه‌های (ERP) توضیح دهیم تا انتخاب صحیح آنها برای شما میسر باشد.

مؤلفه‌های اصلی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)

مؤلفه‌های اصلی و افزونه‌های مختلف سیستم (ERP) به مدیران سازمان‌ها اجازه می‌دهند که تمام واحدها از جمله امور مالی، منابع انسانی، تدارکات، تولید و توزیع با هماهنگی و همکاری همدیگر تمام امور را سریع‌تر و با جلوگیری از خطاهای هرچند جزئی هدایت کنند.

مؤلفه مهم (ERP)

1- امور مالی و حسابداری

اولین مؤلفه اصلی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی که می‌خواهیم معرفی کنیم، حسابداری است که با نام مدیریت مالی نیز شناخته می‌شود. از آنجایی که هر فرآیند تجاری شامل جریان پول و منابع مالی است، این مؤلفه از اهمیت بالایی برخوردار است.

تمام فرآیندهای مربوط به پرداخت به کارکنان سازمان یا پرداخت هزینه برای ارسال کالاها با استفاده از این ابزار  کار می‌کنند. البته نباید فراموش کرد که مؤلفه حسابداری با سایر اجزای سیستم (ERP) همکاری دارد.

اگر کمی دقیق‌تر شویم باید بگوییم که مؤلفه (ERP) تمام داده‌های مالی سازمان از جمله حساب‌های منابع مالی دریافت شده، حساب‌های هزینه‌های پرداخت شده، دفتر کل، هزینه‌ها، بودجه‌ها و پیش‌بینی‌ها را پیگیری می‌کند. این قابلیت کمک می‌کند تا همیشه سابقه‌ای را از جریان نقدی، کاهش هزینه‌ها و افزایش سود داشته باشید.

در ضمن می‌توانید از پرداخت به موقع تمام صورت حساب‌ها مطمئن باشید. ساده سازی امور مدیریت مالی از مزایای سیستم (ERP) در این واحد به حساب می‌آید. زیرا با وجود پیچیدگی روزافزون کسب و کار مدیریت تمام تراکنش‌های مالی و حسابداری را برای چندین واحد تجاری یا خطوط تولید تسهیل می‌کند.

2- منابع انسانی

دومین مؤلفه مهمی که در سیستم (ERP) وجود دارد، اینست که به مدیران واحد منابع انسانی کمک می‌کند. مدیران منابع انسانی با کمک این مؤلفه می‌توانند امور مربوط به کارکنان را بررسی و نظارت کنند.

نمونه‌های واضح آن هماهنگی امور هنگام فرآیند استخدام نیروهای جدید، نظارت بر مزایای کاری، پرداخت مالیات، آماده کردن گزارش عملکرد کارکنان، بررسی حضور و غیاب، تصمیم گیری در مورد ساعات کاری، ساعات تعطیلات و ورود یا خروج آنها هستند.

در واقع کارمندان از مهم‌ترین منابع سازمانی هستند و اجرای صحیح و کامل وظایفشان در کیفیت عملکرد سازمان نقش دارد. مؤلفه منابع انسانی سیستم (ERP) در این راستا به عملکرد بهتر مدیریت منابع انسانی و سپس کارمندان کمک می‌کند.

3- زنجیره تأمین

ایجاد یک زنجیره تأمین موفقیت آمیز کار آسانی نیست، به خصوص هنگامی که مدیر ابزارها و نرم‌افزارهای لازم را برای نظارت بر عملکرد کارمندان خود در واحدهای مختلف لجستیک ندارد. مدیر باید از اینکه مؤلفه‌های اصلی (ERP) قابلیت‌های لازم را برای مدیریت زنجیره تأمین دارند، مطمئن باشد. زیرا این مؤلفه‌ها برای بقای رقابت در صنعت لجستیک و زنجیره تأمین بسیار مهم هستند.

زنجیره تأمین

دقیق‌تر باید اشاره کنیم که مدیریت زنجیره تأمین با سیستم (ERP) می‌تواند تمام امور از جمله تهیه مواد و تبدیل این مواد به محصولات نهایی و ارسال سفارشات به مشتریان را با کیفیت بهتری انجام دهد.

4- تولید و لجستیک

سیستم مدیریت منابع سازمانی در واحد تولید و لجستیک به مدیران راهکارهایی ارائه می‌دهد که فرآیندهای مختلف لجستیک و تولید را هدایت کنند. این امور از جمله انبارداری، تأمین مواد اولیه، تولید کالاها و حمل و نقل سفارشات را با کمترین میزان خطا و در عین حال با بیشترین سرعت و آسان ترین شکل مدیریت کنند.

5- مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)

مدیریت ارتباط با مشتریان مؤلفه دیگری از سیستم (ERP) است که نقش حیاتی و مهمی در افزایش سودآوری و فروش بازی می‌کند. با کمک این مؤلفه، مدیران امور مشتریان و فروش می‌توانند درک بهتری درباره نیازها و رفتار خرید مشتریان به دست آورند.

در نتیجه تأمین موجودی و ارتباط با مشتریان بهتر خواهد بود. علاوه بر این مدیران و کارشناسان واحد (CRM) می‌توانند از سوابق خرید مشتریان برای ارائه پیشنهادهای جذاب به آنها استفاده کنند. این نکات احتمال افزایش نرخ تبدیل (Conversion Rate) را در آینده افزایش می‌دهند.

افزونه‌های سیستم (ERP)

چندین قابلیت و افزونه در راهکارهای مدیریت منابع سازمانی وجود دارند که به استفاده از مؤلفه‌های اصلی آن کمک می‌کنند.

  1. مدیریت ریسک: افزونه مدیریت ریسک به مدیران کمک می‌کند که میزان خطرات احتمالی را کاهش دهند. این ابزار ممکن است به مدیران برنامه‌های مداوم تجاری (BCP) پیشنهاد دهد تا در شرایط غیر قابل انتظار و اورژانسی درست ترین تصمیم را بگیرند.
  2. مدیریت منابع بازاریابی: دومین افزونه سیستم (ERP) برای مدیریت بهتر منابع لازم جهت بازاریابی و تأمین موجودی‌ها در زمان مناسب کارایی دارد. با این افزونه می‌توان مردم، فناوری و فرآیندهای بازاریابی را به هم ربط داد و عملکرد موفقیت‌آمیزتری داشت.
  3. مدیریت سفارشات-فروش: با این افزونه می‌توان پاسخگویی به نیاز مشتریان را با سرعت بالاتری انجام داد. در واقع این افزونه به مدیران واحد فروش کمک می‌کند که از هنگام دریافت سفارش، مدیریت پرداخت‌ها و ارسال درخواست مشتریان به انبار تا ارسال سفارشات به مشتریان را با دقت زیر نظر داشته باشد.
  4. سیستم برنامه ریزی پیشرفته (ASP): این افزونه کمک می‌کند که مدیران از داده‌های سیستم (ERP) برای بررسی هزینه محصولات تولیدی استفاده کنند. این داده‌ها امکان ارزیابی منابع مالی و برنامه ریزی پیشرفته را فراهم می‌کند.
  5. مدیریت رویدادها: افزونه مدیریت رویدادها به کاربران سیستم (ERP) اجازه می‌دهد که مراحل مختلف رویدادها را از زمان برنامه ریزی تا پایان رویداد به خوبی هدایت کنند.

SAP ERP راهکاری جامع و قابل اعتماد برای سازمان شما

استفاده از یک سیستم ERP برای سازمان‌ها هزینه‌های زمانی و پنهان بالایی دارد. اعتماد به سیستمی که در دنیا اعتبار بالایی کسب کرده، میانبری برای مدیریت هزینه‌های استفاده از ERP است. SAP ERP، پیشروترین برند مدیریت منابع سازمانی در دنیا است که برترین برندهای دنیا از آن استفاده می‌کنند. شرکت امسیس نیز با ارائه راهکارهای SAP در کنار سازمان‌های کشورمان است تا خیالشان راحت باشد که پیشرفته‌ترین ERP دنیا در اختیارشان قرار می‌گیرد. در صورتی که تمایل دارید بیشتر با امکانات SAP ERP آشنا شوید، همین حالا فرم مشاوره SAP ERP را تکمیل کنید تا رایگان مشاوره بگیرید.

جمع ‌بندی

  • سیستم (ERP) قابلیت‌ها و افزونه‌هایی برای هدایت بهتر و یکپارچه‌تر دارد. به این واسطه فروشندگان می‌توانند با کمک آنها واحدهای مختلف کسب و کار خود را با کیفیت بالاتری مدیریت کنند.
  • مدیریت مالی، امور ارتباط با مشتریان، مدیریت زنجیره تأمین، تولید و لجستیک و مدیریت منابع انسانی مؤلفه‌های اصلی سیستم (ERP) هستند.
  • مدیریت ریسک، مدیریت رویدادها، مدیریت سفارشات-فروش و مدیریت منابع بازاریابی از افزونه‌های مهم سیستم (ERP) هستند.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا