Search
Close this search box.

تکنولوژی‌ های هوشمند SAP

تکنولوژی‌ های هوشمند SAP

در طول دهه‌های گذشته تکنولوژی همواره در حال پیشرفت بوده است و ابزارها، فناوری‌ها و سیستم‌ها، قدرتمندتر و کوچک‌تر و مقرون به صرفه‌تر شده‌اند. این ابزارها (مبتنی بر فناوری هوشمند) به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهند تا به تجزیه و تحلیل داده‌های فراوانی که از قبل داشتند بپردازند و بتوانند با استفاده از آنها تصمیم‌گیری بهتری داشته باشند. با استفاده از ابزارهای فناوری هوشمند؛ سازمان‌ها این امکان را دارند که فعالیت‌های دستی و ساده  کسب‌وکارشان را به کسب‌وکاری دیجیتال، خودکار و مبتنی بر داده تبدیل کنند.  این فرایند به تحول دیجیتال معروف است که در مقاله‌ای دیگر به آن پرداخته‌ایم.

به عنوان رهبر بازارهای نرم‌افزاری، SAP فناوری‌های هوشمند را بر روی محصولات خود اعمال کرده است تا کارایی آنها را با توجه به نیاز روز تغییر دهد.

انواع فناوری‌‌های هوشمند

قبل از اینکه به فناوری‌ها و راه‌حل‌های هوشمند SAP بپردازیم، تعداد انگشت شماری از فناوری‌ های کلیدی و سیستمی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنایی داشته باشید. این فناوری‌ها که جزئیات آن‌ها به شرح زیر است، به کسب و کارها کمک می‌کنند تا کارایی بیشتر و هزینه‌های کمتری داشته باشند.

۱. هوش مصنوعی (Artificial Intelligence)

هوش مصنوعی (AI) به تکنیک‌هایی اشاره دارد که به یک ماشین اجازه تکرار و انجام کارهای انسانی را می‌دهد، هوش مصنوعی چندین دهه است که به اشکال مختلف وجود داشته اما در یک سال اخیر، به تکنولوژی مهم و مورد بحث تبدیل شده است. یکی از نمونه‌های نسبتا قدیمی هوش مصنوعی دایرکتوری‌های خودکار و ضبط شده تلفن است که جایگزین اپراتورها سنتی شدند که تماس‌گیرندگان را با بخش یا شخصی که می‌خواستند با او صحبت کنند، متصل می‌کنند. ربات‌های گفتگو که شکل امروزی ابزارهای هوش مصنوعی هستند هم عملکردی مشابه دارند. این ربات‌ها در بسیاری از پرتال‌های آنلاین وجود دارند و به کاربران در زمینه عیب‌یابی، یافتن پاسخ و پیوند سریع‌تر موضوعات مرتبط کمک می‌کنند.

یکی از انواع هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی است که بر فرآیند تعیین و تعریف روابط معنادار بین داده‌ها متمرکز است. با استفاده از این امکانات، سهامداران کسب‌وکار می‌توانند تصمیم‌های آگاهانه‌تری بگیرند. یادگیری ماشین معمولا برای حجم بالای داده‌هایی که الگوی مشخصی ندارند استفاده می‌شود. یادگیری ماشین توانایی برنامه‌ریزی برای بررسی روندهای اطلاعاتی را نیز دارد. در این زمینه امکان به‌روزرسانی توانایی تحلیلی خود را دارد.

۲. بلاک چین (Blockchain)

این فناوری نوعی دفتر کل غیرمتمرکز است که به بهبود فرآیندهای تجاری، حسابداری، تبادل‌های مالی و تراکنش‌های داخلی و خارجی سازمان کمک می‌کند. این فناوری نخستین بار در اواخر دهه 2000، توسط بنیان‌گذار بیت کوین ایجاد شد و در طول دهه 2010، استفاده از آن مخصوصا در خصوص بهبود توانایی گزارشات مالی ایجاد شد.

بلاک چین تراکنش‌های مالی را در ظرف‌هایی به نام بلوک گروه‌بندی می‌کند. هر بلوک ممکن است به بلوک‌های والد و فرزندی وصل شود. این یک نگاه جامع به تمام تراکنش‌ها در کل دفتر کل ارائه می‌کند، به این معنی که کسانی که آن را مشاهده می‌کنند می‌توانند ببینند اقلام از کجا آمده‌اند و به کجا رفته‌اند. برای مثال، کسانی که علاقه مند به خرید محصولات غذایی با رشد یا برداشت پایدار هستند، ممکن است از شرکت‌هایی حمایت کنند که می توانند از طریق بلاک چین ثابت کنند که محصولاتشان از کجا آمده است.

۳. اینترنت اشیا (Internet Of Things)

اینترنت اشیا (IoT) به ارتباط متقابل بین دارایی‌ها و دستگاه‌ها اشاره دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. این فناوری منجر به مجموعه‌ای از مزیت‌ها برای ذینفعان می‌شود. برای سازمان‌هایی که سرویس‌های مرتبط به هم ایجاد می‌کنند، IoT مکانیزم‌های مهمی برای دریافت بازخورد از رفتار کاربران و دیگر اجزای یک سرویس ارائه می‌دهد.

افرادی که از وسایل مبتنی بر IoT در خانه استفاده می‌کنند می‌توانند وظایف تکرارشونده را به شکل بهتری انجام دهند.

به عنوان مثال، ترموستات‌های هوشمند می‌توانند از تنظیمات دمای روزانه شما یاد بگیرند و بدون نیاز به بلند شدن شما این تغییرات را به شکل خودکار انجام می‌دهند.

محصولات و فناوری‌های هوشمند SAP

SAP در یک دهه گذشته و در چند سال اخیر عملکردهای هوشمند را به مجموعه محصولات خود اضافه کرده است. راهکارهایی مانند SAP Predictive Analytics و SAP Success Factors و Intelligent Services که جزئی از ابزارها و محصولات هوشمند SAP هستند، از سال 2008 در دسترس کاربران بوده‌اند تا داده‌ها را جمع‌آوری کرده و برای تصمیم‌گیری‌های آینده مورد استفاده قرار دهند.

فناوری‌های هوشمند با ابزارهای جدید و فعلی SAP همانند SAP S/4HANA نیز یکپارچه شده‌اند. به عنوان نمونه قابلیت یادگیری ماشین در سال ۲۰۱۷ به منظور انجام آسان‌تر تطبیق کالاها و رسید فاکتورها و همچنین تخصیص خودکار فاکتورها به این سیستم اضافه شد.

با توجه به افزایش تقاضا نسبت به فناوری‌های هوشمند در میانه دهه ۲۰۱۰، SAP ابزار SAP Leonardo  را در سال ۲۰۱۷ ارائه داد؛ این ابزار شامل خدماتی در حوزه‌هایی همانند اینترنتی اشیا، یادگیری ماشین، تحلیل، بلاکچین و کلان‌داده بود. در سال ۲۰۱۹، SAP هر کدام از این بخش‌ها را به حوزه‌های جداگانه‌ای تقسیم کرد و توسعه روی آنها را آغاز کرد. این امر منجر به توسعه فناوری هوشمند روی اکثر محصولات فعلی SAP شد.

در اینجا یک لیست غیر انحصاری از راه حل های مبتنی بر فناوری هوشمند SAP آورده شده است:

۱. Business Entity Recognition Service

این فناوری نوعی خدمات مبتنی بر یادگیری ماشین است که اسناد غیرساختارمند ورودی را می‌خواند، اطلاعات مرتبط را استخراج می‌کند و بر اساس اطلاعات استخراج شده فعالیت‌های و وظایف مرتبط را انجام می‌دهد.

۲. SAP AI Business Services

این سرویس نوعی ابزار مبتنی بر ابر برای شرکت‌هایی است که قصد دارند از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کسب‌وکارشان استفاده کنند.

۳. SAP Analytics Cloud

SAP Analytics Cloud یک نرم افزار  SaaSاست که شامل پلتفرمی از ابزارها و عملکردها برای بصری سازی داده‌ها، تحلیل آن‌ها و برنامه‌ریزی کسب‌وکار است.

۴. SAP Blockchain Business Services

SAP Blockchain Business Services ابزاری است برای ذینفعان کسب‌وکار تا به شکل همزمان از آن استفاده کنند. این ابزار نوعی زیرساخت شفاف برای هر کدام از بخش‌هاه فراهم می‌کند که می‌توانند داده‌های کسب‌وکار مرتبط با خود را دریافت کرده و بر اساس فرصت‌های موجود اقدام به تصمیم‌گیری مناسب‌تر کنند. این قابلیت در دو نسخه در دسترس است: خدمات بلاک‌چین SAP برای توسعه برنامه‌های مبتنی بر بلاک‌چین و SAP HANA Blockchain برای اتصال بلاک‌چین‌های خارجی به دیتابیس SAP HANA.

SAP برای راهکارهای دیگرش همانند SAP Logistics Business Network نیز عملکرد بلاک‌چینی را ارائه داده است.

۵. SAP Conversational AI

این فناوری، پلتفرمی است که به توسعه‌دهندگان امکان ایجاد دستیار دیجیتالی به نام چت‌بات را می‌دهد. چت‌بات‌ها امروزه نقش مهمی در جایگزینی اپراتورهای سازمانی و راهنمایی مشتریان دارند.

۶. SAP Data Intelligence

داده‌های هوشمند SAP یک سرویس ابری هستند که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را برای استفاده بهتر از داده‌ها و گرد هم آوردن بخش‌های فناوری اطلاعات و داده‌های یک سازمان ترکیب می‌کنند.

۷. SAP Edge Services

برای تحلیل داده‌ها معمولا آن‌ها را به هسته‌ای مرکزی هدایت می‌کنند. این اقدام منجر به افزایش زمان و منبع ذخیره‌سازی می‌شود. با استفاده از SAP Edge Services داده‌ها ابتدا به اصطلاح در لبه و خارج از مرکز تحلیل می‌شوند و سپس به مرکز ارسال می‌گردند.

۸. SAP Intelligent Robotic Process Automation

SAP Intelligent RPA ابزاری برای خودکارسازی فعالیت‌های تکرار‌پذیر است. این بخش با استفاده از یادگیری ماشین جهت آموزش ربات‌ها صورت می‌گیرد که در انتها آن‌ها این وظایف و فعالیت‌ها را انجام می‌دهند.

۹. اینترنت اشیا SAP

اینترنت اشیا در فناوری SAP یک فناوری مبتنی بر داده است که اطلاعات جمع‌آوری شده از دستگاه‌های مبتنی بر IoT در یک‌ کسب‌وکار را جمع‌آوری می‌کند و آنها را در بخش‌های مختلف کسب‌وکار به کار می‌گیرد تا خروجی جامع‌تر و مناسب‌تری را شاهد باشیم.

۱۰. SAP Predictive Analytics

راهکاری است که داده‌های موجود کسب‌وکار را جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آن نتایج کاربردی و عملی ارائه می‌دهد.

۱۱. Spotlight by SAP

ابزاریست که عملکرد فعالیت‌های غیر ماشینی و غیر خودکار کسب‌وکار را بررسی می‌کند و با ارائه بازخورد نشان می‌دهد کدام بخش‌ها با استفاده از اتوماسیون می‌توانند خروجی بهتری داشته باشند.

این فناوری‌ها در SAP S/4HANA استفاده شده‌اند. اما عملکرد آن‌ها در تمامی راهکارهای SAP به کار گرفته شده است.

تعاریف و اصطلاحات مهم دیگر در حوزه فناوری هوشمند SAP

علاوه بر اطلاعات ارائه شده در بالا، تعداد انگشت شماری از اصطلاحات مهم فناوری هوشمند و تکنولوژی SAP نیز وجود دارد که آشنایی با آن‌ها خالی از لطف نیست، این اصطلاحات عبارتند از:

  • SAP Predictive Engineering Insights: A solution that allows users to create digital twins of physical assets, allowing for improved performance and decreased maintenance downtime.
  • کلان داده: به معنی تمامی داده‌های یک کسب و کار است که از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود.
  • یادگیری عمیق: روش‌هایی از یادگیری ماشین بر پایه استفاده از شبکه‌های عصبی عمیق که از داده‌های موجود برای محاسبه رفتارها و خروجی‌های آینده استفاده می‌کند.
  • دستیار هوشمند اینترنتی SAP: مخزن یا اسناد تجاری که ذینفعان کسب‌وکار می‌توانند از آن برای مدیریت اسناد داخلی و همچنین اسناد ارائه شده توسط شرکای بالادستی و پایین دستی سازمان استفاده کنند.
  • SAP Logistics Business Network: یک شبکه تدارکات باز و امن که شرکای تجاری را برای همکاری بین شرکتی و ارتباط سازمان‌های مختلف با یکدیگر، به هم متصل می‌کند.
  • SAP Predictive Engineering Insights: راهکاریست که به کاربران اجازه ایجاد دوقلوی دیجیتال از دارایی‌های فیزیکی را می‌دهد. این امر منجر به افزایش عملکرد و کاهش زمان تعمیر و نگهداری می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله و در ادامه توضیحات تحول دیجیتال با فناوری‌های هوشمند SAP بیشتر آشنا شدیم. در صورتی که سوالات بیشتری در زمینه محصولات SAP دارید، فرم درخواست دمو را تکمیل کنید تا کارشناسان و متخصصین Msys شما را راهنمایی نمایند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا