Search
Close this search box.

مدیریت راهکار SAP چیست؟

مدیریت راهکار SAP چیست؟

مدیریت راهکار SAP (SAP Solution Manager) که گاهی با نام “SolMan” شناخته می‌شود یک پلتفرم مدیریت فرایند تولید نرم‌افزار با استفاده از ابزارهای کار تیمی (ALM) است که برای پیاده سازی، نگهداری، یکپارچه سازی سیستم‌های  SAP و عیب یابی، حفظ امنیت و روان شدن کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیریت راهکار SAP به عنوان راه حل اصلی مدیریتی برای کاربران  SAP، ابزارهای مختلفی را در کنار محتوا و دسترسی مستقیم به SAP ترکیب می‌کند تا پایداری و بهره‌وری سامانه و راه‌حل‌های ارائه شده خود را تضمین کند. 

کاربردهای متعدد آن را می‌توان در یک یا چند مرحله تعریف شده کتابخانه زیرساخت فناوری اطلاعات  (ITIL) که شامل استراتژی خدمات، طراحی خدمات، انتقال خدمات، عملیات خدمات و بهبود مستمر خدمات است، طبقه بندی کرد. در واقع، این نوع پلتفرم بخشی از نصب و راه‌اندازی سیستم SAP است و تمامی کاربران SAP از آن استفاده می‌کنند. در حال حاضر، این پلتفرم تا نسخه 7.2 به‌روزرسانی و منتشر شده است.

تاریخچه مدیریت راهکار SAP

مدیریت راهکار SAP برای اولین بار در اواسط دهه 2000 منتشر شد و به مجموعه فرآیندها، ابزارها و تکنولوژی‌هایی گفته می‌شود که برای مدیریت و بهینه‌سازی سامانه‌های SAP در سازمان‌ها استفاده می‌شود. البته، کاربران این نوع پلتفرم را محدود می‌دانستند، چراکه قابلیت‌های آن حول بخش فناوری اطلاعات متمرکز بود و هدف اصلی آن مدیریت کسب‌وکار نبود. SAP در نسخه‌های بعدی خود این مشکل را با ایجاد سیستم مدیریت راهکار SAP حل کرد و توانست نه تنها محصولات SAP را بلکه سیستم‌های یکپارچه، محصولات شرکا و فروشنده ها و حتی نرم افزار‌های غیر SAP را نیز پشتیبانی کند. به عبارت دیگر، SAP   توانست قابلیت‌های Solution Manager  خود را گسترش داده و به سایر محصولات و سامانه ها نیز اعمال کند. نسخه 7.2 تنها نسخه‌ای است که در حال حاضر توسط SAP پشتیبانی می‌شود.

مدیریت راهکار SAP چه کاربردی دارد؟

به طور کلی، مدیریت راهکار SAP به عنوان قطب مرکزی عمل می‌کند که از طریق آن می‎توان راه‎حل‎های SAP را پیاده سازی و نگهداری کرد. مدیران سیستمی که به دنبال ایجاد تغییراتی در محیط اطلاعات، نظارت بر راه‌حل‌ها در زمان واقعی، یکپارچه سازی راه‌حل‌های جدید (نسخه on-premise یا ابری)، بررسی و ارزیابی به‌روزرسانی راه‌حل‌ها، مستندسازی فرآیندهای تجاری، کنترل دسترسی و دیگر موارد هستند، قطعاً از این ابزار استفاده خواهند کرد.

عملکردهای اصلی مدیریت راهکار SAP

مایل هستید در مورد کارهایی که می توانید با مدیریت راهکار SAP انجام دهید بیشتر بدانید؟ در این بخش به توضیحات بیشتری درمورد عملکرد اصلی پلتفرم SAP در رابطه با مدیریت راهکار پرداخته‌ایم. عملکردهای مهم و اصلی این پلتفرم شامل موارد زیر است:

مدیریت درخواست تغییر (Change Request Management)

مدیریت درخواست تغییر (ChaRM) یک فرآیند مدیریت برنامه ای برای مستند سازی و کنترل فرایند تایید برای تغییراتی است که باید به یک سیستم داده شود. این موضوع برای رفع مشکلات در سراسر سیستم بسیار مهم و حیاتی است. اگر پلتفرم یا سیستمی دچار مشکل شده باشد و کار نکند، مدیران هر بخش می‌توانند با مراجعه به تاریخچه تغییرات، موضوعی که باعث ایجاد مشکل و تغییرات نامطلوب شده است را پیدا کنند. در واقع، مدیریت راهکار SAP به مدیران این امکان را می‌دهد که فرآیند مدیریت درخواست تغییر (CharM) را انجام دهند.

ویژگی‌های کلیدی فرآیند مدیریت درخواست تغییر عبارتند از:

  • مدیریت تأیید برای نیاز به مجوز قبل از اعمال تغییرات در راه‌حل.
  • اعلان‌های ایمیل برای اطلاع اعضاي تيم از زمان تایید تغييرات و هنگام وقوع آن.
  • تغییر مدیریت تأیید و ارائه مستندات و مدارک برای ثبت و ضبط کردن تغییراتی که لازم است در راه‌حل‌ها ایجاد شود و فردی که این نوع تغییرات را تایید کرده است.
  • پیوست‌ها برای ارائه مستندات اضافی در مورد تغییر.
  • دسته بندی چند سطحی برای طبقه بندی و گزارش در سطوح مختلف اطلاعات.
  • قابلیت ثبت گزارش برای مستندات در مورد اینکه چه کسی در چه زمانی موارد مختلف را تغییر داده است.
  • پشتیبانی از مدیریت تغییر برای بسیاری از انواع راه‌حل‌های SAP.

البته توجه داشته باشید که SAP امکان سفارشی‌سازی برای نیازهای منحصر به فرد یک کسب و کار را نیز دارد.

عملیات برنامه (نظارت بر راه‌حل)

مدیریت راهکار SAP از ابزارهای انگشت شماری برای نظارت بر راه‌حل‌ها استفاده می‌کند. ابزارهایی که در ادامه معرفی می‌شوند تنها بخشی از عملیا برنامه (Application Operations) هستند.

سیستم مانیتورینگ (System Monitoring)  

این ابزار فوق العاده پیچیده سیستم‌ها را نظارت می‌کند و لازم است به دقت پیکربندی شود تا گزارشی قابل اجرا ارائه دهد. این ابزار هشدارهای لازم را برای انواع سناریوها برای برنامه‌های SAP و غیر SAP و همچنین پایگاه داده‌ها و سیستم عامل‌های آنها فراهم می‌کند.

نظارت بر تجربه کاربری (User Experience Monitoring)

این ابزار عملکرد و در دسترس بودن سیستم ها را از دیدگاه کاربر نظارت می کند.

نظارت بر ترکیب (Integration Monitoring)

این نوع ابزار در واقع سه ابزار جداگانه است که هر سه بر یک چیز مهم متمرکز هستند که آن هم اتصالات و جریان داده بین سیستم‌ها است. این سه ابزار عبارت است از مانیتورینگ یکپارچه سازی فرآیند SAP (هم برای یکپارچه سازی فرآیند SAP و هم برای هماهنگی فرآیند SAP)، نظارت بر رابط و اتصال (هم برای راه‌حل‌های سیستم ابری و on-premise) و نظارت بر جریان پیام.

پلتفرم داده‌ کسب‌و‌کار SAP HANA و نظارت بر هوش تجاری

این ابزارها بر روی هوش تجاری (BI) تمرکز دارند تا بتوانند زنجیره فرآیندها و پرس‌وجوها و آمادگی داده‌ها برای درج در پایگاه داده مانند SAP HANA مدیریت کنند.

نظارت بر کار (Job Monitoring)

 این ابزار نظارت مرکزی بر روی کارهای پس زمینه حیاتی، بدون توجه به برنامه SAP، دارد.

خود نظارتی (Self-Monitoring)

 این ابزار بر روی مدیریت راهکار SAP  و قابلیت جمع آوری داده‌ها و نظارت بر سامانه‌ها تمرکز دارد.

تحلیل علل ریشه‌ای (Root Cause Analysis)

این ابزار به تیم‌های فناوری اطلاعات کمک می‌کند و منبع مشکلات را به خوبی شناسایی می‌کند.

سیستم‌ توصیه‌گر (Recommendation System)

این نوع سیستم براساس الگوریتم‌های از پیش تعیین شده، علاقه کاربر و تاریخچه جست‌وجو، پیشنهادهای مرتبط را به کاربران می‌دهد و آن را به‌روز و عاری از هرگونه مشکل و آسیبی نگه می‌دارد.

 ادغام راه‌حل‌ها (Solution Integration)

مدیریت راهکار که توسط پلتفرم SAP انجام می‌شود به ادغام سیستم‌های مختلف کمک می‌کند و استفاده از سایر راه‌حل‌های ابری SAP را برای مشتریانی که از SAP S/4HANA استفاده می‌کنند، آسان‌تر می‌کند. همچنین امکان تست دستی و خودکار راه‌حل‌های SAP و غیر SAP را با آزمایش‌های قابل تنظیم و اعلان‌های نتیجه فراهم می‌کند. این نرم افزار از مستندات دقیق فرآیندهای کسب و کار پشتیبانی می‌کند، که می‌تواند در صورت نیاز مجدداً مورد استفاده قرار گیرد و سفارشی شود. علاوه بر این، کنترل دسترسی را برای مدیران IT فراهم می‌کند تا کنترل کنند چه کسی به چه چیزی در نرم افزار دسترسی دارد.

 اجزای منطقی مدیریت راهکار SAP

 اجزای منطقی مدیریت راهکار SAP

هنگام اضافه کردن یک راه حل به SAP Solution Manager، ابتدا باید از اجزای نرم افزاری که باید اضافه کنید آگاه باشید. این موارد به عنوان اجزای منطقی شناخته می شوند که در ادامه قصد داریم این مولفه ها را بررسی کنیم.

چشم انداز سیستم فنی

این نمایانگر یک چشم انداز است که در طول زمان با اتصال راه حل ها به SAP Solution Manager ساخته می شود.

شاخه ها

این قسمت ها یک نمایش مجازی از سیستم ها و فرآیندهای تجاری هستند. شش شاخه استاندارد مختلف وجود دارد، اما یک شاخه می تواند برای هر سناریو مورد نیاز استفاده شود.

تولید

این شاخه نشان دهنده فرآیندهای تجاری مولد در حال استفاده است که یک منطقه قفل شده است. تغییرات در این شاخه باید در یکی از شاخه های دیگر به نام “شاخه های کودک” انجام شود.

عملیات

این شاخه شبیه سازی از شاخه تولید است و معیارهای نظارت بر فرآیند کسب و کار (مانند KPI) و هشدارها را ذخیره می کند. هر تغییری که در شاخه تولیدی ایجاد شود به طور همزمان در شعبه عملیات منعکس می شود.

نگهداری

این شاخه فرآیندهای تجاری مانند به روز رسانی های جزئی مورد نیاز در مدت زمان کوتاه را به صورت روزانه ایجاد و به روز می کند. همچنین برای رفع اشکالات یا ارائه پیشرفت های جدید به شاخه تولید استفاده می شود.

توسعه

این شاخه فرآیندهای تجاری جدیدی را برای انتشار در آینده طراحی و ایجاد می کند. پیشرفت ها یا پروژه های عمده ای در این شاخه ساخته می شود.

طرح

این شاخه فرآیندهای کسب و کار وارد شده از بسته SAP Best Practices را ویرایش یا دوباره طراحی می کند.

وارد كردن

این شعبه بسته‌های SAP Best Practices را وارد می‌کند و فرآیندهای تجاری را قبل از ارسال بیشتر به سیستم، در شاخه طراحی منتشر می‌کند.

تغییر منطقه کنترل SAP

تغییر منطقه کنترل SAP شامل مولفه‌هایی هستند که تعیین می‌کنند کدام راه‌حل‌ها تحت کنترل مدیریت درخواست تغییر هستند.

انواع سند و مدرک در SAP

انواع سند و مدرک در SAP شامل قالب‌هایی برای راه‌حل‌هایی هستند که می‌توانند بر اساس مشخصات کاربردی یا فنی، اسکریپت‌ها یا قالب‌های مبتنی بر Microsoft Office باشند.

SAP Best Practices Packages

SAP Best Practices Packages الگوهای از پیش ساخته شده‌ای هستند که توسط SAP ارائه شده‌اند که راه‌حل‌ها را می‌توان بر اساس آن‌ها ارائه کرد و می‌توان آن را از بازار خدمات SAP دریافت کرد.

خواص و ویژگی (Properties)

ویژگی‌ها شامل اطلاعاتی درباره یک راه‌حل ، مانند زمان ایجاد و آخرین تغییر آن هستند.

سایر اصطلاحات کلیدی مدیریت راهکار SAP

علاوه بر اطلاعاتی که در بالا ذکر شد، تعداد انگشت شماری از اصطلاحات مهم در رابطه با مدیریت راهکار وجود دارد که لازم است با آن‎ها نیز آشنا شوید.

  • مدیریت رویداد برنامه (AIM) به فرآیند رسیدگی به وقفه‌ها یا کاهش کیفیت یک سرویس فناوری اطلاعات اشاره دارد. این شامل شناسایی و حل مسائلی است که ممکن است در طول عملیات یک سرویس فناوری اطلاعات به وجود بیاید.
  • مدیریت چرخه عمر برنامه (ALM) مجموعه ای از فرآیندها است که بر مدیریت سرتاسر یک راه حل تمرکز دارد. SAP Solution Manager یک ابزار مدیریت چرخه حیات برنامه است که به مدیریت تمام جنبه‌های یک راه حل، از طراحی گرفته تا استقرار و نگهداری کمک می‌کند.
  • ASAP یک نسخه SAP خاص از روش مدیریت پروژه آبشار و پیشرو عملکرد SAP Solution Manager است. مخفف Accelerated SAP است و برای ساده کردن تحویل پروژه استفاده می‌شود.
  • تحلیلگر تغییر فرآیند کسب و کار (BPCA) یک ابزار تجزیه و تحلیل تأثیر تغییر است که به تعریف محدوده آزمایش و ادغام با سایر ماژول‌های SAP Solution Manager کمک می‌کند. این به شناسایی خطرات بالقوه مرتبط با تغییرات ایجاد شده در فرآیندهای تجاری کمک می‌کند.
  • مدیریت خدمات فناوری اطلاعات (ITSM) اصطلاحی فراگیر برای فرآیندهایی است که بر ارائه و ارائه خدمات به مشتری نهایی تمرکز دارند. این شامل مدیریت حوادث، مشکلات، تغییرات و درخواست‌های خدمات می‌شود.
  • پایگاه داده مدیریت منظر (LMDB) یک پایگاه داده است که شامل اطلاعات منظر برای کل سیستم است. این یک دید متمرکز از تمام سیستم‌ها در چشم انداز یک سازمان ارائه می‌دهد.
  • Logical Component Group به نواحی خاص فرآیندی اشاره دارد که معمولاً توسط یک ماژول تعریف می‌شوند، مانند SAP ERP یا SAP SCM. این گروه‌ها به سازماندهی اجزای مختلف در یک راه حل کمک می‌کنند.
  • بسته بهترین روش‌های SAP مجموعه‌ای از اسناد و الگوهای ارائه شده توسط SAP است که مجموعه ایده آلی از مراحل و فرایندهایی را که هنگام استفاده از یک راه حل باید دنبال کنید را توصیف می کند. این راهنمای نحوه اجرای بهترین شیوه ها در سناریوهای مختلف تجاری را ارائه می‌دهد.
  • (Scope and Effort Analyzer (SEA یک ابزار تجزیه و تحلیل تاثیر تغییر است که به تعریف محدوده آزمایش و ادغام با سایر ماژول های SAP Solution Manager کمک می‌کند. این به تخمین تلاش مورد نیاز برای آزمایش تغییرات ایجاد شده در فرآیندهای تجاری کمک می‌کند.
  • سرویس دسک (Service Desk) مکانی است که مشتریان یا کاربران می‌توانند به موقع از متخصصان فناوری اطلاعات کمک بگیرند. برای حوادث، مشکلات و درخواست های خدمات پشتیبانی می کند.
  • Solution به برنامه‌ای اطلاق می‌شود که تمام جنبه‌های سیستم ها و فرآیندهای تجاری یک سازمان را در بر می‌گیرد. این شامل سخت افزار، نرم افزار، داده ها و افراد است.
  • (System Landscape Directory (SLD مخزنی از اطلاعات کل سیستم است. این یک دید متمرکز از تمام سیستم‌ها در چشم انداز یک سازمان ارائه می‌دهد.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی سیستم مدیریت راهکار SAP پرداختیم. مدیریت راهکار SAP یکی از مهمترین و پرکاربردترین روش‌های مدیریت سازمان‌هاست. این راهکار با استفاده از نرم‌افزار SAP، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فعالیت‌های خود را بهبود بخشند و به صورت کامل و هوشمندانه مدیریت شوند. با استفاده از SAP، شرکت‌ها قادر خواهند بود تا فعالیت‌های خود را در زمینه‌های مختلف از جمله حسابداری، مالی، منابع انسانی و زنجیره تامین بهبود بخشیدند. همچنین، SAP قابلیت پشتیبانی از تصمیمات استراتژیک و عملگرایانه شرکت‌ها را دارد. در نتیجه، SAP  به عنوان یک راهکار مدیریتی بسیار موثر و کارآمد است که شرکت‌ها را در بهبود فعالیت‌های خود یاری می‌کند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا