Search
Close this search box.

تفاوت (SAP) و (ERP) چیست؟

تفاوت (SAP) و (ERP) چیست؟

این مقاله به بررسی تفاوت‌های (SAP) در برابر (ERP) پرداخته است. این دو نرم‌افزار با وجود تشابهات بسیار در اصل، اساس و بنیاد، دارای تفاوت‌هایی نیز در ساختار و عملکرد هستند. هر دوی این برنامه‌ها برای مدیریت منابع و عملکردها در محل کار و پروژه‌ها استفاده می‌شوند.

اما یک تفاوت اساسی بین (SAP) و (ERP) وجود دارد. (ERP) به یک ابزار مدیریتی برای فرآیندهای داخلی اساسی یک شرکت تبدیل شده است که از منابع مختلف برای مدیریت فرآیندهای داخلی و اساسی آن استفاده می‌کند.

مقایسه (SAP) و (ERP)

از سوی دیگر (SAP) به محصولات شرکت اشاره دارد. در این فرآیند یک راه حل یکپارچه با استفاده از ترکیب این دو نرم‌افزار (SAP-ERP) ایجاد شده است. کسب و کارهای مختلف در صنایع متعدد از آن‌ها برای ساده‌سازی فرآیندهای کلی تولید، تدارکات، فروش، خدمات، منابع انسانی و امور مالی استفاده می‌کنند. در این مقاله به تفاوت‌‌های اساسی بین (ERP) و (SAP) می‌پردازیم. اما قبل از آن اجازه دهید کمی بیشتر با جزئیات هر یک از این برنامه‌ها آشنا شویم.

(ERP) چیست؟

(ERP) یک سیستم مدیریت کسب و کار است که مجموعه‌ای یکپارچه از ماژول‌های نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهد. این طرح برای کمک به فرآیندهای مرتبط با کسب و کار داخلی یک شرکت طراحی شده است. ویژگی اصلی تمامی سیستم‌های (ERP) این است که همه آنها بر روی یک رویکرد پایگاه داده مشترک کار می‌کنند. این پایگاه داده قادر به انجام چندین توابع است و در عین حال می‌تواند توسط واحدهای تجاری یا فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

این یک سیستم قدرتمند در تسهیل جریان اطلاعات در سراسر شرکت است و سیستم‌های مختلف را مدیریت می‌کند، اما یک راه حل یکپارچه را فراهم می‌کند. برخی از زمینه‌های کاربردی مهم نرم‌افزار (ERP) عبارتند از: حسابداری و مالی، توزیع، ساخت و مدیریت خدمات.

مزایای سیستم (SAP) در کسب و کار

اصطلاح (ERP) توسط (Gartner) در سال 1990 ساخته شد. با این حال، ریشه‌های آن به دهه 1960 باز می‌گردد. در سناریوی فعلی، قابلیت‌های خود را گسترش داده و همچنین اطلاعات کسب و کار را اضافه کرده است. نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی تحت وب (odoo) با قابلیت طراحی سایت و ارتباط آن با سیستم به عنوان یک راهکار عالی برای استفاده نرم‌افزار ای آر پی در هر زمان و هر مکان با جامع‌ترین ماژول‌ها ارائه شده است.

(SAP) چیست؟

 (SAP) برای پردازش داده‌‌ی سیستم‌ها، برنامه‌ها و محصولات است. (SAP) یک شرکت نرم‌افزاری بسیار بزرگ در جهان است. این راه حل تدارکات، توزیع و غیره را برای امور مالی فراهم می‌کند. این سیستم عنوان یک محصولی از شرکت  (SAP AG) است. نرم‌افزار (SAP-ERP) یک راه حل بسیار معروف و کارآمد (ERP) است.

(SAP) و( ERP) در مدیریت کسب و کار

این نرم‌افزار یک سیستم یکپارچه است که تمام ماژول‌های (SAP) اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد. معاملات در این سیستم به طور خودکار بر اساس فرآیندهای تعریف شده انجام می‌شود. (ERP) را می‌توان به عنوان روشی خاص برای ادغام فرآیندهای سیستم در نظر گرفت. از سوی دیگر، اصطلاح (SAP) مربوط به محصولات یک شرکت به نام (SAP AG) می‌باشد.

جدول مقایسه (ERP) و (SAP)

پارامترها(ERP)(SAP)
فرم کامل(Enterprise Resource Planning) برنامه ریزی منابع سازمانی(Systems, Application and Products) سیستم‌ها، برنامه‌ها و محصولات در پردازش داده
فروشندگان(Sage Groups), (Oracle Applications), (SAP AG), and many more.(SAP AG)
تعریف برای برنامه‌ریزی منابع سازمانی است. این یک ابزار مدیریت فرآیند کسب و کار است که با استفاده از ماژول‌های مختلف با فرآیندهای داخلی شرکت یکپارچه می‌شود.  (SAP) می‌تواند برای اشاره به محصولات شرکت (SAP AG) استفاده شود. (SAP) ای آر پی یک راه حل نرم‌افزاری یکپارچه توسط (SAP AG) است. این فرآیند را در زمینه تهیه، تولید، خدمات، فروش، امور مالی و منابع انسانی بهبود می‌بخشد.
اصول اولیهای آر پی ابزاری است که برای مدیریت فرآیندهای تجاری در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ای آر پی از ماژول‌های مختلفی برای مقابله با تمام فرآیندهای داخلی یک شرکت استفاده می‌کند.ما از اصطلاح (SAP) برای اشاره به محصولات شرکت (SAP AG) استفاده می‌کنیم. (SAP AG) یک راه حل یکپارچه در قالب نرم‌افزار (SAP-ERP) دارد. این به یک شرکت کمک می‌کند تا تمام فرآیندهای مربوط به تولید، فروش، تدارکات، خدمات، منابع انسانی و مالی را ساده کند.
همبستگییکی از ابر مجموعه‌های (SAP) است.این یکی از بهترین فروشندگان در بازار برای نرم‌فزارهای مربوط به سیستم‌های(ERP)است.
کاربردتمام برنامه‌های کاربردی موجود یک سازمان یا کسب و کار را به یک معماری اصلی پیوند می‌دهد.یک سیستم (ERP) را ارائه می‌دهد که به عنوان یک پلتفرم برای همه مشاغل عمل می‌کند تا اطلاعات و داده‌های خود را در یک پایگاه داده واحد تجمیع کنند.
امکاناتاین تسهیلات چند پلتفرم و چند حالت را فراهم می‌کند.از فعالیت‌های برنامه‌ریزی استراتژیک و برنامه‌ریزی کسب و کار حمایت می‌کند.ادغام کامل سیستم‌ها را فراهم می‌کند.همه زمینه‌های کاربردی را پوشش می‌دهد.  ویژگی‌های (SAP-ERP) تسهیلات مدیریت تدارکات را فراهم می‌کند.این در توسعه محصول کمک می‌کند.از فروش و خدمات پشتیبانی می‌کند.  

نتیجه گیری

  • یک تفاوت اساسی بین ای آر پی و (SAP) وجود دارد.
  • ●       ای آر پی به یک ابزار مدیریتی برای فرآیندهای داخلی اساسی یک شرکت تبدیل شده است که از منابع مختلف برای مدیریت فرآیندهای داخلی اساسی آن استفاده می‌کند.
  • ●      (SAP) به محصولات شرکت اشاره دارد. در این فرآیند یک راه حل یکپارچه با استفاده از ترکیب این دو نرم‌افزار (SAP-ERP) ایجاد شده است.
  • کسب و کارهای مختلف در صنایع متعدد از آن‌ها برای ساده‌سازی فرآیندهای کلی تولید، تدارکات، فروش، خدمات، منابع انسانی و امور مالی استفاده می‌کنند.
  • ●      (ERP) یک سیستم مدیریت کسب و کار است که مجموعه‌ای یکپارچه از ماژول‌های نرم‌افزاری را تشکیل می‌دهد.
  • ●       (SAP)برای سیستم‌ها، برنامه‌ها و محصولات در پردازش داده‌هاست.(SAP)  یک شرکت نرم‌افزاری بسیار بزرگ در جهان است.
  • ویژگی اصلی تمامی سیستم‌های (ERP) این است که همه آن‌ها بر روی یک رویکرد پایگاه داده مشترک کار می‌کنند. این پایگاه داده قادر به انجام چندین توابع است و در عین حال می‌تواند توسط واحدهای تجاری یا فرآیندهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا