Search
Close this search box.

مقایسه (CRM) و (ERP)

مقایسه (CRM) و (ERP)

نرم‌افزارهای (ERP) و (CRM) کاربردهای زیادی دارند. این نرم‌افزارها می‌توانند به عنوان یک مرکز برای بخش‌های مختلف صنایع باشند. نرم‌افزارهای مدیریت منابع سازمانی (ERP) و نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) دو نرم‌افزار قوی و قدرتمند در زمینه مدیریت سازمان و کسب و کار هستند.

استفاده از هر دوی این نرم‌افزارها منجر به رشد سازمان و افزایش سود و بازدهی کسب و کار می‌شود. در این مقاله قصد داریم به مرور به تفاوت‌های (ERP) و (CRM) بپردازیم. همراه ما باشید.

مقایسه (ERP) و (CRM)

(Enterprise resource planning Software) و (Customer Relationship Management Software) دو روی یک سکه هستند. برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) همچون مکمل‌هایی برای یکدیگر عمل می‌کنند. این سیستم‌ها در بعضی قسمت‌ها دارای همپوشانی هستند و در برخی بخش‌ها نیز به صورت کاملاً یکپارچه با یکدیگر عمل می‌کنند. با این حال عملکردهای اصلی آن‌ها کاملاً متفاوت با یکدیگر هستند. به همین دلیل بهتر است بسیاری از کسب و کارها به آن‌ها به عنوان سیستم‌های جداگانه و مستقل نگاه کنند.

(CRM) چیست و چه کاربردی دارد؟

به زبان ساده (CRM) سیستمی برای ثبت و ذخیره کلیه اطلاعات مربوط به تعاملات مشتریان است. تمام کسب و کارها تا حد زیادی نرم‌افزارهای (CRM) را می‌شناسند و درصد بالایی نیز در حال استفاده از آن‌ها هستند.

داده‌های این نرم‌افزار شامل روش‌های مؤثر برای مشاغل و مدیریت، تجزیه و تحلیل روابط با مشتریان و ارتباط با آن‌ها و افزایش فروش و سود حاصل از آن‌هاست. سیستم‌های (CRM) یک مزیت اصلی داشته و آن‌ هم این است که فرآیندهای لازم برای بازاریابی و فروش را برای همکاری بیشتر بین تیم‌ها ساده می‌کند. علاوه بر این، سیستم‌های (CRM) منابع خوبی برای ارائه داده‌ها هستند و به تیم‌ها کمک می‌کنند تا کمپین‌های در حال جریان را ردیابی و بهینه‌سازی کنند.

(CRM) چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم‌های (CRM) روشی استاندارد برای جمع‌آوری و به اشتراک‌گذاری داده‌های مشتری و فهرست‌بندی تعاملات آنان است. بنابراین این نرم‌افزار فضایی جامع از داده‌های مشتریان تهیه می‌کند که می‌تواند به منظور افزایش فروش، بهبود حفظ مشتری و ایجاد روابط کارآمدتر با مشتری استفاده شود.

(ERP) چیست و چه کاربردی دارد؟

در جایی که (CRM) بر موضوع مشتری تمرکز دارد، (ERP) بر کسب و کار متمرکز است. (ERP) سیستمی برای بهبود کارآیی فرایندهای کسب و کار است. همانند (ERP)، نرم‌افزار (CRM) هم اشتراک‌گذاری سریع اطلاعات استاندارد شده در کلیه بخش‌های سازمانی را میسر می‌کند.

در حقیقت، مدیران ارشد، مدیران واحدها و کارمندان همگی اطلاعات را وارد سیستم (ERP) کرده و یک تصویر وسیع سازمانی را ایجاد می‌کنند. بروز مشکل در هر بخش، به طور خودکار در سایر بخش‌های‌ متأثر، هشدار ارسال می‌کند.

(ERP) چیست و چه کاربردی دارد؟

این امر باعث می‌شود، سازمان‌ها قبل از بروز مشکل در هر بخش، شروع به برنامه‌ریزی کنند. (ERP) به طور کلی، با فراهم کردن امکان تمرکز بیشتر کسب و کارها بر روی اطلاعات، به جای تمرکز بر عملیات، روشی برای ساده‌سازی فرآیندهای کسب و کار ارائه می‌دهد.

درک تفاوت (ERP) و (CRM)

در ابتدا برای درک بهتر از تفاوت بین(ERP) و (CRM) به تعریف هر کدام از آنها پرداختیم. اما در ادامه به بررسی تفاوت‌های آنها خواهیم پرداخت.

درک تفاوت (ERP) و (CRM)

(ERP) و (CRM) مکمل یکدیگر هستند

در تعریف (ERP) بیان کردیم که این نرم‌افزار با استفاده از اطلاعات، اقدام به بهینه‌‌سازی سازمان می‌کند. بنابراین این نرم‌افزار بر پایه جمع‌آوری اطلاعات به منظور ادغام و تجزیه و تحلیل اطلاعات متمرکز است. اما (CRM) به شکل عملیاتی امور را سازمان‌دهی کرده و باعث بهینه‌‌سازی آن می‌شود.

با استفاده از (ERP) می‌توان اطلاعات جمع‌آوری شده را تجریه و تحلیل کرده و بهترین راهکار را انتخاب نمود. اما با نرم‌افزار (CRM) قادر به اجرای راه‌های انتخاب شده خواهیم بود. بنابراین هر دوی این نرم‌افزارها برای رشد حداکثری سازمان مورد نیاز هستند.

کدام یک برای کسب و کار من مناسب‌تر است؟

سیستم‌های (ERP) و (CRM)، اگرچه عملکردی مشابه یکدیگر دارند، اما رویکردهای متفاوتی را برای افزایش سود اتخاذ کرده‌اند. (ERP) بر کاهش هزینه‌های سربار تمرکز دارد و میزان سرمایه صرف شده در فرآیندها را، با ایجاد روندهای کارآمد در کسب وکار، کاهش می‌دهد.

(CRM) برای افزایش سود، بر روی تولید و حجم فروش بیشتر تمرکز دارد. با داشتن منبعی استاندارد از اطلاعات مشتریان، ارتباط با مشتریان از مدیران ارشد گرفته تا نمایندگان فروش، برای همه آسان‌تر خواهد بود. در نتیجه، روابط بهبود یافته به افزایش وفاداری و سودآوری برند تبدیل خواهد شد.

crm برای کسب و کار مناسب تر است یا erp?

تولید و ساخت

نرم‌افزار(ERP) به طور فزاینده‌ای برای بخش تولید مفید است. با استفاده از (ERP) می‌توان بخش‌های مالی، خرید، تولید و ساخت عملیات را گسترش داد. بدین ترتیب امکان برقراری ارتباط آسان‌تر، هموار خواهد بود. واحدهای امور مالی نیز می‌توانند گزارش‌ها و پیش‌بینی‌های سفارشی خود را بدین ترتیب صورت دهند. همچنین اگر (ERP) با یک نرم‌افزار (CRM) ترکیب شود هشدارهای یادآوری می‌توانند برای هر مشتری و فروشنده تحت تأثیر قرار بگیرند.

مراقبت‌های بهداشتی

یک سیستم نرم‌افزاری (ERP) مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند به شما کمک کند تا فعالیت‌های روزانه در این بخش را مدیریت کنید. علاوه بر این، لیست حقوق و دستمزد، خدمات رفاهی و گزارش‌های مدیریت پسماند قادر به نظارت دقیق هستند. این در حالی است که ابزارهای حسابداری (ERP) شما را قادر می‌سازند تا امور مالی در سراسر سیستم مراقبت‌های بهداشتی را به طور مؤثر مدیریت کنید.

هتل داری و اقامت

نرم‌افزار (ERP) به هتل‌ها در نظارت بر کارکنان، برنامه پاک‌سازی، جمع‌آوری زباله، برنامه‌ریزی و انتصابات لغو شده، و پیگیری فرصت‌های خالی کمک می‌کند. نرم‌افزار (ERP) مدیران هتل را قادر می‌سازد تا تمام اطلاعات حیاتی را در یک مکان واحد برای به حداقل رساندن تکرار و داده‌های متناقض مانند اتاق‌های پر نگه دارند. علاوه بر این، (ERP) می‌تواند برای کمک به نظارت بر رستوران‌ها و فعالیت‌ها در یک هتل مورد استفاده قرار گیرد. ​

مدیریت پسماند

مدیریت پسماند پویایی صنعت معمولاً فوراً به قوانین و مقررات جدید در حال اجرا برای سخت کردن مقررات زباله و گزارش وظایف واکنش نشان می‌دهد، که آن را به یک کاندید ایده‌آل برای یک سیستم (ERP) تبدیل می‌کند. هنگام کار در کنار (CRM)، (ERP) قادر به ارسال هشدارهای فوری و به روزرسانی قرارداد در سراسر کانال ابری است. 

آموزش و پرورش

یک سیستم نرم‌‌افزاری (ERP) می‌تواند یک ابزار ارزشمند برای تسهیلات دانشگاهی و تحقیقاتی در مدیریت نیازهای لجستیکی آن‌ها باشد. مدارس قادر به اطمینان از ثبت اقلام ضروری، پیگیری بهترین فروشندگان برای استفاده، و مدیریت ساده ابتکارات هستند. تیم‌های مالی می‌توانند از کمک‌های مالی اطمینان حاصل کنند. با استفاده از سیستم‌ها و نرم‌افزارهای (ERP)، بودجه به درستی اختصاص داده می‌شود و واحدها را می توان برای پیگیری ثبت ‌نام و هزینه‌های کمک دولتی طراحی کرد. ​

خرده فروشی

استفاده از نرم‌‌افزار (ERP) در خرده‌‌فروشی برای کمک به حفظ نیازهای روزافزون مشتریان بسیار ارزشمند است. در حالی که با ترکیب نرم‌افزار (ERP) با (CRM)، مراکز فروش و مدیران حساب می‌توانند به راحتی به کانال متقابل خود دسترسی داشته باشند.

ساختمان‌سازی

با یکپارچه‌‌سازی سیستم‌های مختلف در یک راه‌ حل جامع، شما می‌توانید تمام ابزارهای ضروری برای مدیریت چرخه عمر کامل یک پروژه را داشته باشید. این امر به این دلیل حیاتی است که استفاده از مدیریت نادرست اسناد، برنامه ‌ریزی و نرم‌‌افزار حسابداری نامناسب می‌توانند پروژه‌های ساخت‌ و ساز و رشد شرکت را به تأخیر بیندازند. عدم وجود راه ‌حل‌های نرم‌‌افزاری یکپارچه به طور بالقوه به پروژه ساخت‌ و ساز در صورت بروز شرایط غیر منتظره آسیب می‌رساند. ​

نتیجه گیری

  • (ERP) و (CRM) دو روی یک سکه هستند.
  • این دو ابزار برای افزایش سودآوری کلی کسب و کارها مورد نیاز هستند.
  • هر دو سیستم در بعضی بخش‌ها دارای هم‌پوشانی با یکدیگر هستند.
  • درک نقش این دو در بهبود کارآیی و افزایش فروش چشمگیر است.
  • (CRM) ابزاری برای ثبت و ذخیره کلیه اطلاعات مربوط به تعاملات مشتریان است.
  • (ERP) سیستمی برای بهبود کارآیی فرآیند‌های کسب و کار است.
  • تشخیص نیاز یک کسب و کار به هر دو سیستم، به اندازه و پیچیدگی آن کسب و کار، بستگی دارد.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا