Search
Close this search box.

چه سازمان‌هایی به سیستم‌های (ERP) نیاز دارند؟

چه سازمان‌هایی به سیستم‌های (ERP) نیاز دارند؟

برنامه ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning/ERP) راهکار توانمندی است که در بخش‌ها و واحدهای مختلف سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگرچه آغاز استفاده از این نرم افزار به دهه 1990 باز می‌گردد، اما تأثیر چشم گیر آن در ارتقای عملکرد سازمان‌ها و کارخانجات باعث شد که همچنان به عنوان ابزاری توانمند مورد توجه باشد.

در مقاله زیر قصد داریم به این موضوع بپردازیم که (ERP) برای چه سازمان‌هایی مفید است.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) چیست؟

سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) نرم افزاری است که امور بخش‌های مختلف سازمان مانند واحد مالی و حسابداری، منابع انسانی، امور مشتریان، تدارکات و توزیع را استاندارد، ساده و یکپارچه می‌کند. این نرم افزار برای تمام بخش‌ها از پلتفرم و دیتابیسی واحد با اطلاعات تعریف شده استفاده می‌کند. نمونه‌ عملکرد آن در واحدهای مختلف به شرح زیر است:

سیستم (ERP) چیست؟
  • امور حسابداری: در این واحد کار متوازن کردن دفاتر کل را انجام می‌دهد. در حالی که بررسی مغایرت‌های بانکی و یکپارچه سازی حساب‌های متعدد را نیز بر عهده دارد. البته توجه به این نکته مهم است که تمام فرآیندهای معمول حسابداری با کمک یک نرم افزار مستقل انجام می‌شوند.
  • تولید: سیستم (EPR) به مدیران و کارکنان واحد تولید کمک می‌کند که همزمان با تأمین موجودی لازم برای تولید، میزان هزینه مواد اولیه را مورد بررسی و مدیریت قرار دهند. به این ترتیب برای ارتقای عملکرد و بازده تولید می‌توان از ماژول‌ها و ملزومات مرتبط با بخش تولید استفاده کرد.
  • مدیریت ارتباط با مشتری (CRM): در واحد امور مشتریان می‌توان با (ERP) به بررسی امور ارتباط با مشتریان، ارزیابی مدیریت سرنخ، اجرای فروش خودکار و اجرای اصول مدیریت دانش پرداخت.
  • هوش تجاری: در این واحد می‌توان از نرم افزار (ERP) برای تحلیل داده‌ها، بررسی صلاحیت فروشندگان و بررسی (KPI)های موبایلی و سایر موارد استفاده کرد. استفاده از ملزومات و ابزارهای هوش تجاری به این فرآیند کمک می‌کند.
  • مدیریت چرخه حیات محصولات: در این بخش سعی می‌شود که با (ERP) و ابزارهای (PLM) بر مراحل طراحی محصولات به صورت کامل نظارت شود. برای این منظور از ابزارهای مختلف و اکسسوری‌های (CAD) برای شبیه سازی استفاده می‌شود. در ضمن فرآیند تحلیل قیمت گذاری با (ERP) با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

مزایای استفاده از سیستم (ERP) چیست؟

با توجه به توضیحی که درباره سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) ارائه دادیم، شاید این سؤال پیش بیاید که این نرم‌ افزار چه سودی برای سازمان‌ها دارد که سعی می‌کنند از آن در بخش‌های مختلف استفاده کنند؟ به همین منظور در ادامه به مزایای سیستم (ERP) می‌پردازیم.

  • بهبود و ارتقای امنیت سازمان
  • استفاده از دانش بومی سازی شده و حمایت از بخش‌های مختلف سازمان
  • استفاده از اطلاعات صحیح و جدید برای اخذ مناسب ترین تصمیمات سازمانی
  • منظم بودن امور مختلف
  • فراهم آوردن ابزارهای بیشتر برای کارکنان به منظور افزایش سود و فروش
  • دسترسی به بخش‌ها و اطلاعات مختلف سازمان با استفاده از فضاهای ابری مبتنی بر تلفن همراه هوشمند

(ERP) برای چه سازمان‌هایی مفید است؟

اکنون به این مبحث می‌پردازیم که سیستم برنامه ریزی منابع سازمانی برای چه سازمان‌هایی مفید است. در ادامه همراه ما باشید.

(ERP) برای چه سازمان‌هایی مفید است؟

تولید

شرکت‌های تولیدی و کارخانجات از سیستم (ERP) به حد وسیعی استفاده می‌کنند. به این ترتیب بخش‌های مالی، خرید، تولید و عملیات می‌توانند با استفاده از سیستم (ERP) مبتنی بر فضای ابری به راحتی با یکدیگر ارتباط داشته باشند. این در حالی است که مدیریت بازده تولیدات و پیگیری میزان سود حاصل از فروش با سهولت بیشتری انجام می‌شوند.

ساخت و ساز

صنعت ساخت و ساز چالش‌های منحصر به فردی دارد که در همان کارگاه‌ها رخ می‌دهند. این موانع عموماً شامل مشکل در ردیابی منابع، مدیریت بهره وری میدانی و محاسبه افزایش بودجه در آخرین لحظه است. استفاده از سیستم (ERP) باعث شده که صنایع ساخت و ساز بتوانند تجهیزات، منابع انسانی و مواد اولیه را با راهکارهایی مناسب مدیریت کنند.

در ساخت و ساز از سیستم (ERP) برای برقراری و مدیریت بهینه ارتباط با مشتریان هم استفاده می‌شود. این سیستم ماژول‌های مدیریت تولید را برای مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM)، مدیریت موجودی، تحرک و مدیریت پروژه به مدیریت ارائه می‌دهد. در نتیجه کیفیت و عملکرد سازمان‌های حوزه ساخت و ساز ارتقا می‌یابد.

صنایع غذایی

صنایع غذایی که به تولید خوراکی‌ها و آشامیدنی‌های مختلف می‌پردازند، گروه دیگری از صنایع هستند که با (ERP) می‌توانند کیفیت و ماندگاری محصولات غذایی را ارتقا دهند. نمونه واضح آن در صنایع غذاسازی، به ذخیره سازی زنجیره سرد مربوط می‌شود.

در این فرآیند از انواع تجهیزات و نرم افزارهای جدید استفاده می‌کنند. این ابزارها از محصولات فاسد شدنی در تمام مراحل چرخه حیات از مواد خام گرفته تا تولید و توزیع در دماهای خاص نگهداری می‌کنند. صنایع برای تهیه برچسب‌ها و نشانگرهای مختلف این بخش می‌توانند از نرم‌افزار (ERP) استفاده کنند.

علاوه بر این می‌توان فروشندگان مواد غذایی دریایی و نوشیدنی‌ها و مواد پروتئینی و گوشتی را با سیستم (ERP) به راحتی پیدا کرد. همچنین مدیریت امور مختلف، بررسی تجزیه و تحلیل‌ها و گزارش گیری را می‌توان با همین سیستم با کمترین خطا انجام داد.

مراکز بهداشت و درمان

علاوه بر موارد فوق، مراکز درمانی هم برای اجرای همزمان بسیاری از امور از نرم‌افزار (ERP) استفاده می‌کنند. مدیریت فرآیندهای درمانی، مدارک و پرونده‌های الکترونیکی سلامت (EHR)، سوابق پزشکی الکترونیکی (EMR)، صورتحساب پزشکی و موارد دیگر به راحتی با (ERP) به راحتی انجام می‌شوند.

البته علاوه بر مراقبت‌های بهداشتی و امور بیماران، امور مربوط به  منابع انسانی، به خصوص حقوق و دستمزد کارکنان را مورد نظارت قرار می‌دهد. در ضمن مراکز درمانی و کلینیک‌ها با سیستم (EPR) اطلاعات مختلف بیماران از جمله پرداختی‌هایشان را در دیتابیس‌ها به دقت سازماندهی می‌کنند.

مراکز بهداشت و درمان

توزیع

مدیریت پردازش سفارش، ساده سازی روش‌های انبارداری، ارتباط و همکاری با مدیران و نظارت بر سیستم حمل و نقل در صنایع توزیع با سیستم (EPR) سریع تر و آسان تر انجام می‌شوند. در این صنایع از ابزارهای (ERP) مانند مدیریت تدارکات، تجارت الکترونیک، مدیریت زنجیره تأمین و ماژول‎های دیگر استفاده می‌کنند.

مدیریت ضایعات

در صنایعی که با مدیریت ضایعات و فرآیندهای بازیافت در ارتباط هستند، سیستم (ERP) نقش مهمی ایفا می‌کند. این سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان، بررسی قراردادها و انجام اموری مانند گزارش‌گیری را ارتقا می‌دهد.

علاوه بر این با سیستم (EPR) فرآیندهای طبقه بندی، بازیافت و تولید محصولات جدید، مدیریت زباله‌های خطرناک، ارزیابی کیفی و همچنین برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت برای بخش‌های مختلف این صنایع، با دقت و سهولت بیشتری انجام می‌شوند.

آموزش

سیستم (ERP) می‌تواند ابزار ارزشمندی برای مدیریت امور و امکانات دانشگاهی و تحقیقاتی باشد. مدارس نیز می‌توانند با این سیستم از میزان موجودی اقلام ضروری مطمئن شوند، بهترین فروشندگان را برای تهیه لوازم مورد نیاز مدارس پیدا کنند و ابتکارات را به راحتی مورد مدیریت قرار دهند.

واحدهای مالی سازمان‌های آموزشی می‌توانند از تخصیص صحیح کمک‌های مالی و بودجه اطمینان داشته باشند. از طرفی می‌توان با (ERP)، ماژول‌هایی را برای ثبت نام دانش آموزان و مدیریت هزینه‌ها و کمک‌های دولتی طراحی کرد.

خرده فروشی

نرم‌افزار (ERP) در خرده ‌فروشی برای همگام شدن با افزایش تقاضای مشتریان بسیار ارزشمند است. مدیران مالی و کارشناسان فروش با ترکیب این نرم افزار با برنامه (CRM)، می‌توانند به راحتی با راه‌های ارتباطی بیشتری با مشتریان ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این با امکان مشاهده بخش‌های مختلف انبار در زمان واقعی، می‌توانند امور انبارداری را با کیفیت بالاتر و اطمینان بیشتری مدیریت کنند.

نرم‌افزار (ERP) در خرده ‌فروشی

SAP ERP، انتخابی مطمئن برای سازمان شما

استقرار راهکار ERP در سازمان پر از هزینه و ریسک است. شما برای اطمینان از موفقیت ERP و کارآمدی آن نیازمند اعتماد به برندی هستید که درس خود را پس داده است. به شما SAP ERP را پیشنهاد می‌کنیم؛ چرا که این برند مورد اعتماد بزرگان جهان از جمله Benz، BMW، IBM و … بوده است. شرکت امسیس نیز طی سال‌های اخیر با پیاده‌سازی بیش از 20 پروژه SAP ERP در سازمان‌های استراتژیک کشور تجربه کافی در استقرار این سیستم پیشرو در جهان را کسب کرده و آماده ارائه خدمات به سازمان شماست. در صورتی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر دارید، لطفا از طریق تکمیل این فرم به ما اطلاع دهید تا با شما در تماس باشیم.

جمع بندی

  • نرم افزار یا سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) دارای قابلیت‌های مختلفی برای یکپارچه‌سازی و ارتقای کیفیت عملکرد واحدهای مختلف سازمانی است.
  • سازمان‌ها با کمک آنها می‌توانند امور واحدهایی مانند حسابداری، تدارکات، مدیریت منابع انسانی و توزیع را به صورت یکپارچه و با کیفیت بالاتر و میزان خطای کمتری انجام دهند.
  • صنایع ساخت و ساز، صنایع غذایی، مراکز درمانی، مراکز آموزشی و صنایع تولیدی بیشترین سود را از سیستم (ERP) می‌برند.
مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا